תוציא את הילדה הקטנה, צעק האברך

האברך הצדיק זעם על הימצאותה של הילדה והחליט לפוצץ את התפילה • הניסיון של השוטה כמעט הצליח, אילולי התערבותו של אברך ספרדי צדיק, שנעלם בתום התפילה מבלי להותיר עקבות
אליעזר היון
כ"א אייר התשע"ה / 10.05.2015 00:47

היה זה בשעה 10 בבוקר.

המקום: השטיבל המקומי בעיר מודיעין עילית. האוכלוסיה המקומית: אברכים ומתפללים שלא השכימו קום, לא היום, וכנראה גם לא באופן כללי.

לבית הכנסת הגעתי עם בתי, שהיתה אז כבת 4, אולי פחות, אולי מעט יותר, ילדה קטנה מכל מקום. מאוד.

התעטפתי בטלית, הנחתי את תפילי, ופתחתי בתפילה, כשהפעוטה ישובה לידי. הדינמיקה של התפילה, כפי שיודע כל מי שהשתתף אי פעם בתפילות שחרית בשעות כאלו, היא של קריאה עצמית וחופשית של פסוקי דזמרה עד ‘ישתבח’, אז מתנדב אי מי מהקהל, לאחר קריאות ‘נו נו’, לגשת לעמוד, ולפתוח למעשה במניין.

אני עמדתי להתחיל את ‘ברוך שאמר’, והקהל, נע להערכתי סביב ‘ויושע’, כשאברך גבוה ומזוקן שעמד בקדמת החדר ניגש אלי, הביט בי בעיניים חודרות, והשמיע קולות לא מרוצים, תוך שהוא מחווה בראשו לעבר בתי הקטנה.

הבנתי מיד מה מציק לאידיוט. הילדה הקטנה, הטריפה לו את תפילתו, בלבלה את חושיו, ויצרה אצלו אי נוחות מוכחת.

אני הבטתי בו בפנים מוטרדות, וגייסתי את כל כישורי המשחק שלי: ‘אתה צריך סידור’? שאלתי, ‘אולי חומש’?

הוא נענע בראשו לאות לאו, והמשיך להציץ לעבר הילדה. לא יותר מדי כמובן, כדי לא להיכשל חלילה.

‘אה’, אמרתי, ‘אתה רוצה שאגש לעמוד, אבל אני רק בברוך שאמר, ואני גם חלש במנגינה’.

זה לא עזר, ואני החלטתי להעלות הילוך: ‘אתה בטח מוטרד שזמן קריאת שמע חלף, והפסדת את מצות עשה דאורייתא עליה אתה כה נוהג להקפיד’.

בשלב הזה הבין האיש סוף-סוף שאני מבקש לשטות בו, והוא החל לחבוט בשולחן בכל כוחו כשהוא צועק: נו, נו, נו.

או במילים אחרות: אני את התפילה הזו לא ממשיך, כל עוד הפריצות הזו יושבת כאן.

הס הושלך בחדר.

האנשים הביטו באברך התוקפני שארשת צדקנית נסוכה על פניו, ובי שארשת עיקשת, אם כי מעט מפוחדת, איפיינה את פני.

ואז, באותו רגע בדיוק, פתח, אברך ספרדי, שישב לידי את פיו.

ידעתי שגורלי נתון בידיו. עקרון ‘מסה קריטית’ המלמד על יצירתם של תופעות חברתיות מתגלגלות, בעקבות הצטרפות של עוד ועוד אנשים המייצרים גדילה נוספת, כמו כדור שלג שאי אפשר לעצור אותו, עלול היה להיות מיושם בידיו של הספרדי הצעיר שעמד להתערב בוויכוח.

אם הוא יתערב לטובת האברך הקיצון – אני אבוד.

“אם אתה בן אדם חולה, שלא מסוגל להתפלל ליד ילדה בת ארבע, כדאי אולי שתפנה לטיפול”, אמר הספרדי הצדיק.

כדור השלג נעצר. המסה הקריטית לא נוצרה, ואני נשמתי לרווחה.

האברך הכועס חזר לקדמת הבמה, והחל לקרוא את פסוקי התפילה בקול רם במיוחד, אולי כדי לעמעם את קולות המתירנות שהתרוצצו בראשו.

אלי הוא לא ניגש יותר את עד סוף התפילה. גם לא לאחריה.

גם האברך הספרדי הצעיר לא נראה יותר, למרות שחיפשתי אותו בתום התפילה, כדי להודות לו.

אולי הוא היה אליהו הנביא.

הדפס כתבה

15 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    יש שהקפידו מעל גיל 3, כן. במקורות.
    10/05/2015 09:42
    יוני
  1. נעבאך.
    פשוט אליהו הנביא, לא פחות.

  2. למה להדגיש ״ספרדי״?
    10/05/2015 10:45
    רוני
  3. גזענות מגעילה של העולם החרדי ויותר מסוכן לדעתי מכל קיצוניות של חולה נפש אחת!

    • דוד   10/05/2015 21:55

      הכותב מדבר בשבחם של ספרדים!!!

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה)   11/05/2015 08:25

      במיוחד כשהוא מדבר בשבחם של הספרדים

  4. זה היה כנראה באמת אליהו הנביא
    10/05/2015 13:34
    הצדיק ההוא
  5. רק אני לא מבין מה היה לו דחוף להתחפש לספרדי ?! חחח;-)
    נ.ב. זה הכתבה הכי מטומטמת שקראתי בחיי !!

    • איצקו   10/05/2015 17:16

      ווהאי כמה שאתם לא מבינים כמה זה נכון בקרית ספר.
      עיר עם ערימת פוחלצים .
      .עיר שגיגלה טונות של בורים ועמי ארצות באיצטלא דרבנן. כגון דא,

  6. היון תגיד מה אתה עושה במקום ההוא
    10/05/2015 15:32
    עטר'ס
  7. תעבור עיר דחוףףף

  8. השאלה היא לא אם הוא בן אדם חולה אלא מה אומרת ההלכה
    11/05/2015 14:45
    רפאל
  9. כמובן שהוא לא צודק בזה שהלבין פנילך ברבים.
    אבל אתה לא צודק בזה שהבאת את הבת שלך לבית הכנסת אפילו שהיא רק בת 4.
    אם נלך לפי ההגיון שלך ולא ולפי ההלכה אז נתיר להביא נשים לא יפות או זקנות לעזרת גברים כי אין חשש שמא יגרמו להרהורים.
    פעם הבאה עדיף שתתפלל בבית יחידי ולא תביא את הבת.

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה)   12/05/2015 12:27

      י

    • אמא   12/05/2015 14:44

      ודוד שלי, שהוא אחד מצדיקי בני ברק, לקח את הבת שלי לבית הכנסת לא פעם – כי אין לה אבא שייקח אותה. לו אף אחד לא מעיר, כמובן.
      אותו הדבר עשה אבא שלי, שגם לקח אותי לבית הכנסת ובזכות הגירסא דינקותא הזו אני אשה שאוהבת להתפלל.

    • נעם   12/05/2015 15:42

      איפה כתוב שילדה בת 4 לא יכולה להיכנס לבית כנסת ??!!

  10. אברך שמחה על הימצאות ילדה בת 4 בביתהכנסת צודק ב100 אחוזים
    13/05/2015 14:37
    יעקב
  11. האברך שמחה על הימצאות ילדה בת 4 בבית הכנסת צודק ב-100 אחוזים זה שהוא לא התייחס לאברך שדיבר כמו טיפש עשה בשכל כי ראה שהם חסרי רגש להימצאות ילדה בביה”כ ומיד קישרוא את זה לבעיה נפששית

    • אא   15/05/2015 00:20

      ילדה בת ארבע לא אמורה להגיע לבית הכנסת

      • משתמש אנונימי (לא מזוהה)   17/05/2015 00:36

        אז אולי מר אליעזר, תחשוב שוב. אולי בכל אופן זה אתה הפרובוקטור הבעייתי…
        יש גם מושג של צביון. לא הכל עובד רק בקרטריון של מה גורם לו להרהורים..
        היית זוכה לאותה תגובה גם אם היית מביא את הבן שלך בן השנתיים עם גופיה בלבד.

  12. הטיפש צדק
    19/05/2015 21:27
    יהודי
  13. אמנם אותו אברך לא התנהג כפי שצריך להתנהג, אך מבחינה הלכתית כתב המשנה ברורה שמעל גיל שלש אסור להתכנס לביהכנ”ס.אמנם החזו”א חולק עליו ומתיר עד גיל 7-8 אך ודאי שיש בתי כנסת רבים בהם מקפידים על המ”ב.
    כמובן אין בדבר בכדי להצדיק את הדרך בה נעשו הדברים, אלא רק הלכה נטו.