גרים באותו בית, ואשתי תבעה מזונות ומשמורת. היא יכולה?

השו"ת של או"ד אריאל דרור: אבי נפטר ורכושו מתחלק בינינו לבין אמנו, האם אנו יכולים להעביר לה הכל? • אני מסכים להעביר לאשתי משמורת על הילדים, אך ייתכן שהנסיבות ישתנו - מה עלי לעשות כדי לדאוג שההסכם יהיה הפיך?
עו"ד אריאל דרור
י"ט אייר התשע"ה / 08.05.2015 14:21

שאלה:

אני ואשתי מצויים בהליכי פירוד. יש לנו 2 בנות, בגילאי 12 ו-15. אנחנו עדיין מתגוררים כולנו באותו בית. אשתי הגישה כנגדי תביעת משמורת, וכן תביעת מזונות קטינות. האם ביהמ”ש יכריע בנושאים אלו אף שלא התגרשנו ואנו עדיין גרים יחד? מה סיכויי התביעה שלה?

 תשובה:

אשתך רשאית להגיש התביעות האמורות במידה וקיימת עילה רלוונטית. כך למשל, באם הפסקת להעביר כספים לפרנסת המשפחה, היא זכאית לבקש מזונות, ובאם כוונת מי מכם לעזוב הבית בקרוב, היא זכאית להגיש תביעת משמורת, על מנת שכאשר יבוצע הפירוד הממשי- לבנות יהיו סדרי ראיה ברורים.

אוסיף כי במידה ואתה ממשיך להעביר כספים להשתכרות המשפחה כמו תמיד, הינך יכול לפנות לביהמ”ש ולבקש כי לא יקבע כעת מזונות אלא לאחר הפירוד , וביהמ”ש לעיתים נעתרים לכך, באופן זמני.

ביחס למשמורת, הרי שלאור גילאי הבנות, הן יכולות להביע את דעתם בנוגע למשמורת וסדרי הראיה , ועל כן הינך זכאי לבקש כי יינתן תסקיר שיבחן את רצונן, באם אתה סבור כי כך תוכל לקבל סדרי ראיה רחבים יותר, ואולי אף משמורת משותפת, אם זהו רצונך.

שאלה:

אבי נפטר לפני זמן קצר. לפי הצוואה שהתיר, עזבונו אמור להתחלק מחצית בין כלל הילדים ומחצית לאמנו. אנו רוצים כי אמנו תקבל את הכל, ולאחר מותה- אנו נקבל את כלל עזבונה. כיצד ניתן לעשות כן?

תשובה: 

ביכולתכם להסתלק מחלקכם בצוואה לטובת אמכם, וכאשר קיימים תצהירי הסתלקות לשם כך, אותם יש להגיש לרשם לענייני ירושה עת מוגשת בקשה לצו קיום צוואה. בבקשה יש לרשום במפורש מי מסתלק, לטובת מי, ומי למעשה יורש את כלל העזבון. יש לצרף לבקשה גם את תצהירי ההסתלקות. לגבי ירושת עזבון אמכם- לפי חוק הירושה אתם היורשים שלה ואמורים לקבל את כלל עזבונה (בהנחה ולא יהיה לה בן זוג אחר). ביכולתה גם לערוך צוואה, אך כמובן שזו אמורה להיערך מרצונה החופשי וללא התערבות מצדכם.

שאלה:

אני ואשתי מנהלים הליכי גירושין, ומנסים להגיע להסכם. אני מסכים לתת לה משמורת אבל אני רוצה לוודא שאני אוכל לשנות זאת, אם יהיה שינוי בנסיבות ואני גם רוצה לוודא שיהיה גורם מפקח. מה אוכל לעשות?

תשובה:

הינך יכול לרשום בהסכם כי אתה נותן סמכויות לפקידת סעד בתיק לפקח על המשמורת וסדרי הראיה, כך שהיא תוכל לכוון ולעזור במידת הצורך. בהסכם גם ניתן לרשום את פרק הזמן בו אתם מסמיכים אותה. בנוסף, כדאי לנסח ההסכם כך שתינתן לך האשרות לפתוח ההסכם בנושא זה, מבלי שהדבר יביא לביטול ההסכם.

 ניתן להעביר לנו שאלות במייל:

[email protected]

 כל האמור במאמר זה לא בא במקום ייעוץ משפטי פרטני ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות