הרבנות אשמה במחירים המופקעים של הביגוד בארץ? בגל”צ חשבו שכן

יהודה יפרח, עיתונאי מקור ראשון, רתח מזעם: בגלי צה"ל האשימו את הרבנות במחירי הביגוד היקרים בארץ בגלל בדיקות שעטנז • יפרח לחרדים 10: "גלי צה"ל הבינו שהם עשו טעות. הם למדו את הלקח"
אליעזר היון
ט' אייר התשע"ה / 28.04.2015 17:46

מי אשם במחירי הבגדים היקרים בארץ?

ישי שנרב, עיתונאי דתי בתחנת הרדיו גלי צה”ל, ערך תחקיר במסגרתו העלה כי האשמים במחירי הביגוד הגבוהים בארץ הם, לא פחות, מ… הרבנות הראשית לישראל, הדורשת “לגייר את הבגדים בשל חשש שעטנז”.

התחקיר של שנרב העלה את כעסו של עיתונאי מקור ראשון, יהודה יפרח, והוא פרסם את הדברים הבאים:

|”כמובן שלא מחירי השכירות המופקעים למ”ר של הקניונים, לא עמלות השיווק השמנות שהרשתות מרשות לעצמן לגזור, לא הוצאות שינוע והפצה (שבשל ההיקף שתמיד יהיו יקרות יותר בארץ מאשר באירופה) – אלא… האשמה היא הרבנות הרבנות הראשית לישראל ש’דורשת לגייר את הבגדים בשל חשש שעטנז’.

 זבל עיתונאי כזה מזמן לא פגשתי, וברשותכם טיפה נתונים:

 1. הכי חשוב – אין בישראל חוק שענטז. הרבנות לא יכולה לכפות אף אחד לקנות או שלא לקנות בגד שעטנז, ולמעט (חלק מ)הדתיים שמודעים לעניין ובודקים את הנושא באופן פרטי – אין כאן שום רגולציה או השפעה של המדינה.

 2. למעט תחום חליפות היוקרה, ב-99.9 אחוז מהבגדים מבוססים על כותנה ותחליפים סינטטיים ואין בהם שום בעיה של שעטנז. גם בסריגי הצמר, הטכנולוגיות החדשות הורידו את השימוש בפשתן לאחוזים זערוריים.

 3. גם באחוז הקטן הבעייתי אין הרבה עלויות בכדי לשמור על ההלכה – בניגוד לכשרות המזון שבה צריך להיות משגיח קבוע בבית העסק, מה שגורר משמעות תקציבית, בבגדים מספיק לבדוק פעם אחת שבדגם מסוים אין רכיבי שענטנז ואפשר לייצר 10 מליון מאותו הדגם באותו פס ייצור מבלי “השגחה”, כך שהמשמעות הכללית זניחה עד אפסית.

 4. הרוב המוחלט של בדיקות השעטנז נעשות על ידי מעבדות פרטיות בידי אנשים שקנו חליפות ולא על ידי היצרנים.

 5. כל הידיעה מצוצה מהאצבע הזו נלקחה, שימו לב, מ”דבריה של מוכרת בזארה”.

עכשיו תשאלו איך זה שכלי תקשורת מכובד כגל”צ מרשה לעצמו לפרסם דברים כאלה בשעת השיא של ההאזנה? התשובה פשוטה – אם יש כאן הזדמנות לעשות עוד סיבוב על הדתיים ועל הרבנות בלי לשלם על זה מחיר ציבורי, אז למה לא? ואם ‘כתב דתי’ מביא את זה, אז בכלל סבבה”.

הוצאת דיבה על הרבנות

יהודה יפרח אומר בשיחה עם חרדים10: “מי שהעצים את  הידיעה הזו הם בעיקר העורכים. הכתב חשב בתחילה שמדובר בקוריוז, אך באתר גלי צה”ל זה הפך לכותרת.

“לאחר שפרסמתי על כך אייטם, שצוטט באתרים שונים, מיהרו עורכי התחנה לשנות את הכותרת. עורך התכנית בה הוצג התחקיר, אסף ליברמן, אמר לי ‘שהדברים הוצאו מהקשרם’. אני סבור שהם לא הוצאו. יש כאן הוצאת דיבה על ציבור שלם, ועל הרבנות.

“גלי צה”ל הבינו שהם עשו טעות. הם למדו את הלקח”.

ואכן, עורך התכנית אסף ליברמן כתב בטוויטר: “היינו צריכים לעשות את זה אחרת”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות