ההסתה של גל”צ: הרשת גועשת • “סאטירה מתקופות אפלות”

ההסתה ששודרה בגל"צ על הרצון "לדלל את החרדים שמסריחים מקניידלאך" - מסעירה את הרשתות החברתיות • הגולשים החרדים, שלמדו את כוחה של המדיה החברתית, תוקפים, מגנים ובעיקר ציניים • רבים החליפו הפרופיל לצלחת קניידלאך • 'דוסים' הגישו תלונה נגד המגישות ויזמו: "מחאת קניידלאך - לעצור את ההסתה בגל"צ"
נחמן וייס
ז' אייר התשע"ד / 07.05.2014 01:17

ההסתה ששודרה בתכנית ‘עצמאיות בלילה’ בגלי צה”ל בליל יום העצמאות, על הרצון ‘לדלל’ את החרדים, אבל  הבעיה ש”יש להם את הטעם הכי מגעיל, זה בטח נורא דלוח”, כי הם לא טעימים ו”מסריחים מקניידלאך” – מעוררת תגובות נזעמות בציבור החרדי, ומסעירה את הרשתות החברתיות.

הגולשים החרדים, שלמדו כבר את כוחה של המדיה החברתית, תוקפים, מגנים ובעיקר ציניים.  גולשים רבים החליפו את הפרופיל האישי שלהם לצלחת קניידלאך.

• הסתה בגל”צ: “הייתי רוצה לדלל את החרדים, אבל בטח הטעם מגעיל”   

יחיאל רדוצקי, חרדי ששירת בצה”ל ונחשב לאחד מכוכבי הרשת החברתית, העלה סטטוס ציני, ברוח ההכרזות ביום העצמאות: “אני, יחיאל רדוצקי, מסריח, אוכל קניידלאך. ותודה לגלי צה”ל שהזכירו לי את זה”.

המשפט הפך מסטטוס לסמל סטטוס, ועשרות חרדים העלו סטטוסים ברוח דומה לרשתות החברתיות, שזכו לשיתוף בדף הפייסבוק של פרויקט דוסים, תחת ההאשתג #מדלליםמהשטח, כפארפאזה על סלוגן גל”צ “מדווחים מהשטח”.

רדוצקי אף העלה מאוחר יותר פוסט מפורט, בו כתב: “אני יושב וממתין לגינויים בנוסח הגינויים החוזרים ונשנים על תג מחיר ושום דבר לא קורה. הדבר היחיד שקרה הוא תגובת גלי צה”ל כי מדובר בתכנית סאטירה. סליחה שאני אומר את זה, זו סאטירה המזכירה את התקופות הכי גרועות בהיסטוריה. זו פשוט התבטאות שבהקשר למגזר אחר הייתה נחשבת כהסתה לרצח. גם אם היה מדובר בסתם ערוץ רדיו הדבר היה מזעזע, אבל ברגע שמדובר בערוץ שמייצג כביכול את חיילי צה”ל הדבר נורא פי כמה”.

רדוצקי מפנה שאלה נוקבת: “בזמן בו מנסים לשלב את החרדים בחברה הישראלית עלי להבין, האם זה שילוב?  האם זו הסאטירה שתביא אותנו לצה”ל? האם סאטירה כזו היא נורמאלית?”

גלצ2

 “החרדים הם האסקופה הנדרסת”

גולשים רבים הביעו זעזוע ושאט נפש מהתבטאויות, וקראו למפקד גל”צ להדיח את המגישות, ולפרסם התנצלות ברורה.

“מסריח? הסתה מגעילה כזאת, זה מסריח”,כתב אחד. “ואם אני לא אוכל קניידלך, אז אפשר לדלל אותי?” שאל אחר.

גולשת חילונית דווקא, כתבה בתגובה: “אני מיכל ג׳וליאן, בטוחה שאין לי טעם של קניידלעך. בנוסף איני רקובה כמו עלובי נפש שאיבדו כל מוסר, ערכים ותכלית, העומדים לרשותו הרוחנית של גבלס, ומשום מה בטוחים שהם נאורים”.

הגולש דוד דרור כתב: “ת’כלס, החרדים הם האסקופה הנדרסת של החברה הישראלית. אפשר להגיד עלינו הכל והעולם כמנהגו ינהג. הסא”ל הארורה ההיא אמרה ‘אני רוצה שהחרדים ימותו’. אז מה? שטויות. היא ננזפה, הרמ”ח שלה התקשר ועשה לה נו, נו, נו בטלפון. גבי גזית קורא ‘לכלוא חרדים’, ‘לנתק אותם מחשמל ומים’ ושום דבר. אז התחנה נקנסה. אגב, הקנייעדלך (בעיניי) תפל וחסר טעם לאכילה, אולם מסריח הוא בשום פנים ואופן לא. יש כמה וכמה מאכלים של כמה וכמה עדות (לא חשוב שמות) אשר מאכליהם עולים בהרבה במסריחותם על הקנייעדלך, אולם ראשם של השדרנים היה סחרחר עליהם מהמהירות בה היו מעיפים אותם מהתחנה, לו היו מעזים לפצות פה ולצפצף בהקשר לעדות הללו”.

מחאת הקניידלאך

החלטתי לאכול קניידלך ולהסריח

Ben Beni‎‏ כתב: “שירתתי 6 שנים בצה”ל, 3 שנים בחובה ו-3 שנים בקבע. מאז השחרור החלטתי לאכול קניידלך ולהסריח. הייתי ממשיך להסריח בפינתי הצנועה, אך תודות ל’גלי צה”ל’ הפכתי לסלב…”

ושמוליק אברהם כתב:  “פעם לא אהבתי קניידלך ותמיד מצאתי עצמי מחוץ למחנה בארוחות המשפחתיות, בשלב המרק. אבל לא ידעתי שיבוא יום ואוכל קניידלך לתיאבון ועוד ארגיש גאה בזה. מערכת גל״צ – אימא שלי מוסרת לכם תודה ענקית. מה ש-20 שנות עבודה שלה לא הצליחו לעשות, עשיתם בכמה מילים של חוסר טקט”.

היו כאלה שבחרו להעלות תמונות של קניידלך ביתיים, ולהסביר לגל”צנקיות שהן לא מבינות בטעם יהודי אמיתי.

הפעילות לא מסתכמת ברשת. פעילי פרויקט ‘דוסים’ פנו לכל הגורמים הרלוונטים, בתלונה על נעם צינמן ותמר עמית-יוסף – מגישות התכנית. ב’דוסים’ מבטיחים להמשיך ולפעול ליצירת באזז סביב הפרשה, על מנת למנוע הישנות מקרים דומים.

כמובן שאי-אפשר בלי קצת הומור, אז הבאנו לכם כמה מהסטטוסים והמ”מים המציפים את הרשת, ויש כבר אירוע בפייסבוק של ‘דוסים’: “מחאת הקניידלך – לעצור את ההסתה בגל”צ”.

מדלליםמהשטח7

“הם מסריחים, כי הם אוכלים קניידלאך?”

הסערה פרצה הבוקר לאחר שאמש  דנו חברי הפאנל בתחנת הרדיו הצבאית על צער בעלי חיים וצמחוניות. אחד המשתתפים הגיב: “אני מבחינתי באמת הייתי אוכל בעלי אדם, בעלי אדם, בכיף כי חיות לא בא לפגוע. בא נדלל את האוכלוסייה, זה יהיה נהדר”.

המגישה הקשתה: “את מי למשל? כי זה שילוב נורא בעייתי, זה צריך להיות מישהו שאתה רוצה להרוג אותו ואתה לא אוהב אותו ו-ב: מישהו שלא דוחה אותך לאכול?” – וחבר הפאנל מצידו השיב: “זה בדיוק הפרדוקס, כי אנשים שהכי הייתי רוצה לדלל את האוכלוסייה שלהם זה החרדים, אבל בטח יש להם את הטעם הכי מגעיל, זה בטח נורא דלוח”.

“כי זה כשר”, העיר מאן דהו וקודמו הסכים: “כשר זה הכי מגעיל, מסעדות כשרות אילו מסעדות דוחות”. כל זאת כשהמגישה מבקשת ממנו לחדד את הדברים ואף מעירה: “הם מסריחים, כי הם אוכלים קניידלאך?”

אודי ירושלמי – רמ”ט ודובר גל”צ הגיב היום לחרדים10:

“הדברים שנאמרו בתוכנית לא נאמרו על דעת גלי צהל ולא היו במקומם. מיד לאחר שנאמרו הדברים, שדרנית גלצ הבהירה כי מדובר בתוכנית הומור וסאטירה וכי לא היתה כל כוונה לפגוע בציבור החרדי. אנחנו מתנצלים בפני מי שמצא עצמו נפגע”.

 

מדלליםמהשטח2

 

מדלליםמהשטח11

מדלליםמהשטח10

 

מדלליםמהשטח4

הדפס כתבה

3 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    באמת לא ראוי ואפילו מזעזע
    07/05/2014 09:40
    דוד
  1. רק שכדאי להאשים את מי שצריך להאשים, כלומר את הדובר הטיפש, ולא את כל התחנה. כלומר לא לטעות איפה שהם טועים ולא להאשים “ציבור שלם” וכו’.

    • ישראל   07/05/2014 12:03

      מתי אמרו זאת על מוסלמים או הומואים או כל קבוצה אחרת במגזר שיש לה דעה שונה? הם מכירים את רוח המפקד ויודעים שמכיוון שזו האסקופה הנדרסת אז יחליקו להם את זה.

      שימו לב אגב לתגובת הדובר מי שרואה את עצמו כנפגע? ניסוח מטופש.

  2. איך להגיב
    07/05/2014 17:12
    מנדי
  3. כחרדי אני סבור שלא צריך לשתוק אבל.
    התגובה האמיתית צריכה להיות תיגבור מואץ של פעילות “ערכים” “לב לאחים” “הידברות” ועוד….
    ועל ידי זה לדלל בפועל את החולנים ולהרבות בו זמנית את אוכלי הקנידלך שדווקא טעימים ומדיפים ניחוח נעים וטעים.