הלל ביום העצמאות? זו ברכה לבטלה!

הניסים אכן גלויים ויש להודות לה' עליהם. אבל מדינה שהוקמה שלא על יסודי התורה והרחיקה את הגאולה בכמה וכמה שנים, לא אמורה לחגוג באמירת הלל ובוודאי לא בבמות מוזיקאליות בימי הספירה • על מלחמת ששת הימים וזו של יום הכיפורים
מירי שניאורסון
ה' אייר התשע"ה / 24.04.2015 17:48

“הבטחתם יונה, עלה של זית. הבטחתם שלום בבית. הבטחתם אביב ופריחות, הבטחתם לקיים הבטחות. הבטחתם יונה”.

כן. זה ההמנון של הדור שלי שילדותו עברה עליו בצילה של טראומת מלחמת יום הכיפורים. אבל אני שואלת את עצמי איך זה שלמרות על הניסים והנפלאות, יש עוד מי שסומך על הבטחות בשר ודם.

מי זה הבטחתם? בשם מי הבטיח? מי יכול לקיים הבטחות? מי יכול להעניק לנו שלום על פיסת האדמה הזאת?

ריבונו של עולם הוא זה שברא את העולם, נתן לנו את הארץ הזאת, והוא ורק הוא יכול להבטיח שנשב בבטחה על הארץ המובטחת. רק הוא, ששמו שלום, יכול להביא שלום עלינו, על כל ישראל ועל העולם כולו.

וכל מה שהוא מבקש זה “בחוקותי תלכו”.

זה הכל!

המכונית המגויסת

אי אפשר להכחיש שבימי זיכרון ועצמאות מתעורר משהו אצל רוב עם ישראל, בעיקר אצל אלה שגרים כאן בארץ ישראל. כן, גם החרדים שבהם. זה מזכיר לי את החוויה הפרטית שלי. את מלחמות ישראל שעברתי בחיי.

את מלחמת ששת הימים עברתי בבטן של אימא שלי. נולדתי בסופה של אותה שנה לועזית שהכל מדברים בה, בגבולותיה ובקוויה. בימי הלחימה נאלצו אבא ע”ה ואימא תחי’ לברוח מראשון לציון שם גרנו, לבני ברק. זאת משום שבאותם ימים לא יכול היה בחור צעיר בעל זקן להסתובב בארץ כאזרח. כולם היו מגויסים.

כל גבר בריא היה אמור להיות בצבא. אבא, כחתן שרק נישא, לא התגייס. את שירותו הצבאי עשה אחרי שנולדתי.

את מלחמת יום הכיפורים אני זוכרת דווקא מ”המכונית המגוייסת”. לא. לא המערכון של ‘הגשש החיוור’ אלא מהבית שלנו. לאבא שכבר החל לעבוד והתגייס אחרי שנולדתי, הייתה מכונית פולקסווגן אדומה. זה היה העסק שלו. איתה נסע למכור סחורה בכל רחבי הארץ.

בעיצומו של היום הקדוש ואני רק ילדה בכיתה א’, באו החיילים לגייס אותו ואותה. אבל אבא לא היה בכלל בעיר. גם המכונית לא הייתה. הוא נסע עימה בערב הצום לישיבה בלוד, שם היה נוהג לעשות את היום הקדוש שנה אחר שנה.

במוצאי הצום, אחרי שהגיע הביתה וסעד קצרות, ירדנו עם אימא למכונית כדי לפנות אותה מכל ה”שמאטעס” שמילאו אותה ונסע לנקודת הגיוס. הסחורה שהייתה כל הונו של אבא שכבה אצלנו בסלון במשך כל חודשי המלחמה, בהם היה ברמת הגולן מול הסורים.

אני זוכרת את הגיחה הראשונה שלו הביתה באמצע המלחמה. אני זוכרת את סלידתו משימורים במשך שנים, אותם שימורים מהם ניזון כאשר שכב במארבים. שנים לאחר מכן הבנתי שהייתה זו שנת שמיטה, בדיוק כמו השנה, והוא לא הרשה לעצמו להכניס לפיו כל ירק או פרי מחשש היתר מכירה.

חוסר רגישות

מידי שנה, בליל התקדש ה”עצמאות”, בשעה שמונה וחצי, היו כל תושביו של הבניין הראשון בראשון שהיו לו שבע קומות, עולים לגג הבניין, שהיה הכי גבוה בסביבה, ומתיישבים כמו משפחה אחת גדולה (28 משפחות) לצפות בזיקוקים שהאירו את השמיים.

הדברנים היו מציינים מידי שנה את עלותם הגבוהה של הזיקוקים. “זה עולה מיליונים”. והשתקנים היו מכים בפטישי פלסטיק מצפצפים זה על ראשו של זה. היה זה ברור שאחרי “המפץ הגדול” שעשה רעש בשמים והאיר את שמי כל העיר, כולם הולכים “לחגוג” בבמה המרכזית שהייתה בגן העיר (אז עוד קראו לזה גן הקופים).

אבל אבא היה אומר שאנחנו ב”ספירה” (בציירה מתגלגלת) ואצלנו לא שומעים מוזיקה בימים האלה ובטח שלא הולכים לחגוג.

אבל למחרת, בצהרי ה”חג”, היינו נכנסים למזל השכנה וצופים בחידון התנ”ך. זו הייתה כמעט מסורת. רחש לא היה נשמע בסלון הקטן של מזל. אפילו שאבא ידע את כל התשובות, הוא הקפיד שלא נוציא הגה מהפה.

“אנחנו רק אורחים פה”, היה חוזר ומשנן באוזניי.

כמעט בכל שנה הייתי מתחננת לאבא שנלך לטייל כי “היום יש חופש וגם אתה בבית”, אבל כלום לא עזר. אבא היה מסביר לי שבימי הספירה לא מטיילים ולא מכניסים את עצמנו למקום סכנה שהרי כל הדרכים בחזקת סכנה. אבא היה אומר שזה בדיוק הזמן ללמוד תורה.

כשהייתי נערה הבנתי סוף-סוף עד כמה נהגו מייסדי המדינה בחוסר רגישות וקבעו את יום הזיכרון לצידו של יום העצמאות, תוך שהם פוגעים בזכרם של הקדושים שנהרגו על הגנת העם היושב בציון ומאמללים את משפחות השכול.

כשבגרתי הפנמתי סוף-סוף שמלחמת העצמאות היא בכלל מלחמת תש”ח ושכל הניסים הגלויים שנעשו לעם ישראל, נעשו לנו בשל היותנו בניו של הקדוש ברוך הוא. הבנתי שאנחנו לא קובעים כלום. לא מבטיחים יונים ולא עלים של זית. הכוח אינו בידינו אלא בידיו של ה’ יתברך ש”עשה לנו את כל החיל הזה”.

להלל בלי הלל

הרבי מליובאוויטש שלל אמירת הלל בה’ באייר. גם אחרי הניצחון הניסי והמופלא של מלחמת ששת הימים שאחריה נולדתי. הרבי סבר שהמדינה, או אם תרצו הריבונות היהודית בארץ ישראל וקיבוצם של מיליוני יהודים לארץ הקדושה, אינם “אתחלתא דגאולה”!

הרבי אמנם ראה בארץ ישראל מקום של הצלה ופליטה לכלל ישראל, אך כבר בשנותיה הראשונות של המדינה התבטא בכאב ואמר כי לא סבלנו קרוב ל-2,000 שנה כדי שיהיה לנו דגל ומשלחת באו”ם.

לא פעם ולא פעמיים חזר הרבי ואמר כי הקמתה של מדינת ישראל שאינה מושתת על יסודי התורה, עיכבה את הגאולה למשך כמה וכמה שנים…

למרות שהרבי סבר שעלינו להודות לה’ על הניסים הגלויים שאירעו במלחמות ישראל, הורה הרבי לא לציין את היום הזה בלוחות השנה שיצאו לאור על ידי מוסדות חב”ד ומתח ביקורת חריפה על ההתפארות של ראשי הצבא בניצחון הגדול של מלחמת ששת הימים. אותה כינה בביטוי “כוחי ועוצם ידי”.

דעתו של הרבי הייתה שהבעלות האמיתית על ארץ ישראל שייכת לעם ישראל גם עתה, בזמן הגלות. הרבי דרש ממנהיגי המדינה לומר זאת לגויים בפה מלא מבלי לגמגם, משום שזו הוראת התורה כפי שמצטט רש”י הקדוש כבר בתחילת חומש בראשית (בפסוק הראשון שפותח את התורה).

הרבי סבר שאסור למסור לגויים אף לא שעל מארץ ישראל משתי סיבות: מצד העובדה שהבעלות על הקרקע היא בעלות של כל עם ישראל, גם מי שאינו מתגורר בארץ ישראל, אך בעיקר מצד פיקוח נפש, שהרי כל שטח שנמסר לידי הגויים מחליש את היהודים והופך בסיס למחבלים.

לסיכום: אין מה לחגוג. יש מה להודות לה’ על כל הטוב אשר עשה עמנו. ואת זה צריך לעשות בכל יום, בכל שבוע, בכל חודש ובכל שנה תוך תפילה וצפייה מתמדת לביאת גואל צדק במהרה בימינו אמן.

חלק מהטור מבוסס על שיחותיו של הרבי מליובאוויטש | הכותבת היא בעלת “הבחירה שלי”, מנחת אירועים, מרצה ושדרנית רדיו | לתגובות: [email protected]

הדפס כתבה

18 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    נת' ות
    24/04/2015 18:31
    תמים
  1. נת’ ות”ח.
    וכמאמר הלל: ” ומקרבן לתורה” ולא להיפך ח”ו.

  2. גם יוסל'ה בדרך לתא הגז לא היה מודה על המדינה
    25/04/2015 00:01
    דיינו
  3. נכון גברת ״אין מה לחגוג״

  4. כל גדולי הדור בשנת תשט חתמו על עצומה לבחור בחזית הדתית וכתבו שאנחנו באתחלתא דגאולה
    25/04/2015 22:08
    משה
  5. 200 אדמורים ראשי ישיבות רבנים

    גם בתקופת עזרא לא היה על אדני התורה עם נשואי תערובת וכו’
    צריך כנראה עוד הרבה ללמוד
    הדבר החמור ביותר זה כפיות טובה

    • משה   25/04/2015 22:10

      נא לעיין בספר לראות את כל הנושא בהרחבה

  6. לצטט את הרבי מלובביץ' זה מצויין
    26/04/2015 00:04
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  7. אבל זה ציטוט שלו!!

    מי יקבע שברכה על ההלל שנתקנה על ידי גדולי עולם הינה ברכה לבטלה? למה להכנס לתוך המחלוקת הזו ולחוות בה דעה?

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה)   26/04/2015 16:08

      לא מוצא חן בעיניכם, אל תפרסמו תגובה, אך אנא אל תעשו בה כבתוך שלכם ותשנו לה את המשמעות.

  8. הילולה
    26/04/2015 01:05
    אייל
  9. ומה ולגבי ההילולה בקבר הרשב”י בימי ספירת העומר? אנשים נמצאים שם כמה ימים לפני…עושים שם חגיגות(בקבר…) זורקים שם כסף על עסקנים ומחזירים בתשובה…מוזיקה, על האש…ממש לא מכובד…להודות על הנס שעשה לנו הקב”ה ועל זה שיש לנו מדינה, מה רע?

  10. צריך משיח דחוף
    26/04/2015 12:21
    דניאל
  11. כשמשיח יבוא גם החב”דניקים יגידו הלל ביום העצמאות

  12. אתר מגמתי!
    26/04/2015 15:46
    חבדניק
  13. לוקחים את מיטב הפובליציסטים (שניאורסון ומנחם מן) ומקדישים את כל סוף השבוע במלחמה נגד המדינה.
    האם לא היה מקום לטור דעה אחר? הגורס קצת אחרת?

    זה לא הגיוני לקחת את מיטב המוחות לצד ספציפי.
    זו בהחלט נקיטת צד.

  14. ראיה שהיום זה אתחלתא דגאולה
    27/04/2015 09:50
    ישראל
  15. במדרש תנחומא (פרשת שופטים סימן ט): וְהָיָה בְּכָל הָאָרֶץ נְאֻם ה’ פִּי שְׁנַיִם בָּהּ יִכָּרְתוּ יִגְוָעוּ, וְהַשְּׁלִישִׁית יִוָּתֶר בָּהּ (זכריה יג, ח)… וְהַשְּׁלִישִׁית יִוָּתֶר בָּהּ (שם), אֵלּוּ יִשְׂרָאֵל שֶׁהֵן מִשְּׁלִישִׁיתוֹ שֶׁל עוֹלָם, בְּנֵי שְׁלֹשָׁה אָבוֹת. דָּבָר אַחֵר, וְהַשְּׁלִישִׁית יִוָּתֶר בָּהּ, שֶׁאֵין מִתְיַשְּׁבִין בְּאַרְצָם אֶלָּא בִּגְאֻלָּה שְׁלִישִׁית. גְּאֻלָּה רִאשׁוֹנָה, זוֹ גְּאֻלַּת מִצְרַיִם. גְּאוּלָה שְׁנִיָּה, זוֹ גְּאֻלַּת עֶזְרָא. הַשְּׁלִישִׁית, אֵין לָהּ הֶפְסֵק. ע”כ.
    וממדרש זה אנו שומעים בצורה ברורה, ראיה לבטל שני דיעות מאוחרות שניסו להשמיע. א. מי שאומר שהישוב היום בארץ ישראל הוא מעשה שטן. ב. מי שמסכים שהוא ישועת ה’, אלא שאומר שאין זה מהגאולה היעודה, אלא הוא סתם ישועה בשלב שבינתיים עד שתתחיל הגאולה.
    וחז”ל צווחים ואומרים: “שאין מתיישבין בארצם אלא בגאולה שלישית”, כלומר שחז”ל מבטיחים לנו באופן חד משמעי שלא יהיה כזה מציאות של ישוב ישראל בארץ ישראל, אילולי שזה תחילת הגאולה השלישית. – לא מעשה שטן, ולא ישועת ה’ בלי שם מוגדר, אלא ישועת ה’ שהיא חלק מהגאולה האחרונה השלימה, אשר עליה נתנבאו נביאי האמת וצדק.
    והרי הישוב היום שהוא שש שבע מליון יהודים בארץ ישראל – הוא בוודאי בגדר “מתיישבים בארצם”, ואם זה קרה? בודאי שזה חלק מהגאולה השלישית.

  16. גם אחרי חנוכה, קבעו הלל, למרות שהמדינה הייתה ברובה צדוקית.
    27/04/2015 12:52
    אמיר
  17. אחרי מרד החשמונאים, רבים משליטיה בחרו בצד הצדוקי ומינו כהנים צדוקים, והמלך ינאי אף הרג מאות מאנשי הסנהדרין. ממש לא מלכות שמושתתת על ערכי התורה.
    וכי זה מנע את אמירת ההלל?
    לא!! כי הנס לחוד, והמציאות לאחר מכן היא לחוד!
    משבחים על הנס, לא על מה שקרה לאחר מכן!

  18. מאמר שקול והגיוני, בעד המדינה ונגד הגזמה
    28/04/2015 11:08
    רונה
  19. המדינה קבעה כי בטקס הדלקת המשואות יושר
    “נס לא קרה לנו, פך שמן לא מצאנו, בסלע חצבנו עד דם..”

    אסור לנו לערער על המדינה וערכיה – הקורא הלל קורא תיגר על המדינה וערכיה!

    (וכל המוחה על אי אמירת הלל על הנס, חייב קודם למחות על ההצהרה שנס לא קרה) תחליטו, אם המדינה קדושה אז גם הצהרותיה… חיים בפרדוקס

    • שי   28/04/2015 16:39

      נכוןמ שיש דברים שטעונים תיקון במדינה
      זו לא סיבה לא להכיר בעוצמת הנס ובגאולה שהתחילה
      אתה מעריך את הרב שלך ולומד ממנו תורה גם אם עשה פעם עבירה
      גם דוד המלך לא היה חף מטעיות אבל אנחנו מחשבים אותו לצדיק וגדול

  20. אין אוהב ודואג לעם ישראל וארץ ישראל כהרבי מליובאוויטש
    28/04/2015 12:20
    חבדני
  21. לחדד את הדברים.
    הרבי דאג במעשים רוחניים וגשמיים להצלחת העם היושדב בציון .
    ארץ ישראל קדושה והרבי אף כתב על האחריות הרוחנית היתרה שיש ליהודי הגר בארץ הקודש.וגם עשה רבות ונצורות למען העם היושב בציון כולל בפגישות אין ספור עם אישים מהארץ מהשמאל הקיצוני ועד לימין הקיצוני.
    אך זאת לדעת ארץ ישראל היא ביתם של מייליוני יהודים ודבר גדול הוא ודאגת הרבי יום יום לארץ ישראל והיהודים כולם החיים בה ידועה ומתעודת אך היא לא אתחלתא דגאולה כשהוקמה ומתנהלת ברובה נגד רצון ה’. ואת זאת צריך לתקן באהבת ישראל ובחום יהודי לקרב יהודים מה שחב”ד עושה ורבים וטובים הצטרפו לה ורבים משיבים יום יום מעוון. ואלו הם הפעולות שיזרזו את הגאולה השלימה בביאת משיח צדקנו בקרוב ממש.

  22. לא הזמן לעורר מחלוקות,גם אם הן נכונות
    28/04/2015 13:33
    אחת
  23. בל נשכח שמדובר בימי ספירת העומר,ובימים שבהם הקרע בעם מחריף
    עכשיו זה הזמן למצא את המכנה המשותף ולא את המפריד…

  24. טור אומלל של כפיות טובה
    28/04/2015 17:48
    מאוכזב
  25. ואם הקב”ה הצילנו זו לא סיבה להודות?

  26. אביך לא התנזר מירקות בגלל היתר מכירה
    29/04/2015 15:26
    מוכר
  27. כל מי שהיה מגויס במצבי חרום, ובעיקר במקומות מרוחקים יודע שמה שיש לאכול זה רק מנות קרב = קופסאות שימורים.
    במיוחד במלחמת יוה”כ שחסרו ידים עובדות במשק.
    ועוד תיקון, השמיטה הייתה בתשל”ג ולא תשל”ד, כך שהמלחמה הייתה בשנה השמינית וממילא לא הייתה בעיה של היתר מכירה לירקות…

    • לוחם   01/05/2015 14:50

      בירקות מנות הקרב היו ירקות שמיטה של היתר מכירה ובכלל חיילים חרדים שהקפידו על אוכל למהדרין אכלו לחם ומים