קרב על עתירה • “למנוע פגיעה אנושה בשומרי כשרות”

בעקבות עתירה שהגישו בתי עסק המגדירים את עצמם כ"כשרים ללא תעודה": הרבנים הראשיים מבקשים מהיועץ המשפטי לממשלה להתנגד לעמדת אנשי משרדו, המבקשים לצמצם את תוקף חוק איסור הונאה בכשרות
אבי כץ
כ"ז ניסן התשע"ה / 16.04.2015 11:18

הרבנים הראשיים לישראל, הגאון רבי דוד לאו והראשל”צ הגאון רבי יצחק יוסף, פנו במכתב משותף אל יועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, בדרישה שלא לפגוע בתוקפו ובתחולתו של חוק איסור הונאה בכשרות.

במכתבם מתייחסים הרבנים הראשיים לחוות הדעת של אנשי מחלקת יעוץ וחקיקה במשרד המשפטים, לפיה למרות לשון החוק הברורה, פרשנותו היא שגם בית עסק שאין לו תעודת כשרות מטעם רבנות מקומית – רשאי להציג את עצמו ככשר.

עמדת משרד המשפטים, נגדה יוצאים הרבנים הראשיים, גובשה בעקבות עתירה שהגישו בתי עסק המגדירים את עצמם כ”כשרים ללא תעודה”, אשר דרשו לאפשר להם להיות מוצגים ככאלו, למרות חוק איסור הונאה בכשרות.

בעקבות העתירה התקיים דיון במשרד המשפטים, במסגרתו החליטו משפטני מחלקת יעוץ וחקיקה במשרד כי יש לפרש את החוק בדרך שונה מזו שהיתה מקובלת עד היום, ולתת לו פרשנות מקלה – כך שעתירתם של בתי העסק תתקבל.

במשרד המשפטים טענו, כי אף שלשון החוק היא “בעל בית אוכל לא יציג בכתב את בית האוכל ככשר, אלא אם כן ניתנה לו תעודת הכשר”, הפרשנות הנכונה היא כי רק מצג שווא כאילו המקום כשר ונמצא גם תחת השגחה – הוא ההונאה האסורה.

בפרקליטות טענו כי לא ניתן יהיה להגן בבג”ץ על העמדה המקובלת כיום.

הרבנים הראשיים דורשים מוינשטיין שלא לקבל עמדה זו. הרבנים גם מבקשים להיפגש עימו באופן ישיר, על מנת להבהיר לו תת עמדתם בסוגייה זו.

במכתב כותבים הרבנים הראשיים לוינשטיין: “אנו פונים אליך בבקשה למנוע פגיעה אנושה בשומרי הכשרות בישראל ולהורות כי העמדה שתציג פרקליטות המדינה לבית המשפט בעתירה שבנדון תעלה בקנה אחד עם נעמדת הרבנות הראשית לישראל”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    שישמרו על מה שהם יכולים
    17/04/2015 09:44
    חיים כהן
  1. שיפסיקו לבכות הרבנים הראשיים , הם לא יודעים ולא מבינים איך לשמור על הכשרות תראה מה הולך בתחום הבשר , אין שום השגחה והכל טרף למהדרין מן המהדרין ורק הניר שכתוב עליו כשר או חלק הוא הכשר בלבד. נתנו ליועץ המשפטי לעשות נהלים לשחיטה אוי לאותם נהלים שעושה אותם אחד שלא מבין בין ימינו לשמואלו והוא מכתיב ע”י הבג”ץ לכל השוחטים מה הכשר ומה החלק בושה וחרפה.