עורך ‘בקהילה’: לא לסייע למי שלא הצביע למפלגות חרדיות

אליעזר היון
|
ב' ניסן התשע"ה / 22.03.2015 19:53
עם פרוס חג הפסח ונהירתן של אלפי משפחות נזקקות חרדיות אל ארגוני הסיוע, מציע עורך העיתון ‘בקהילה’ שלא לסייע למי שבחר להימנע מהצבעה למפלגות החרדיות • גרינבוים לחרדים10: לא התכוונתי למי שנשמע לדעת רבותיו

קריאה להחרמת ציבורים שלא הצביעו למפלגות חרדיות מצד איש תקשורת חרדי: עורך השבועון ‘בקהילה’, אברהם דב גרינבוים, קורא לארגונים פילנתרופיים, שלא לסייע למשפחות חרדיות שלא הצביעו למפלגות החרדיות.

“טוב יעשו ראשי ‘יד למשפחה’ ושאר ארגוני העזר בציבור החרדי לו ינפו ויסננו היטב הדק את אלו שהשבוע הצביעו ברגליהם נגד העצמת הכוח החרדי. ישמיטו ויוקיעו את כפויי הטובה שבמחננו שבאדישות לא יצאו לקיים את חובתם. יסירו ויכרתו את במות היחיד שקידשו מלחמה נגד ההנהגה החרדית”.

את הדברים כתב גרינבויים בטורו השבועי בעיתון – והוסיף: “שני צדדים למטבע. אלה המושכים ללאומניות שלא חסרה בציבור החרדי, ואלה שנמשכים לקנאות המתרבה ברחובותינו. הקנאים והלאומנים לא מסתדרים עם הרבי שלהם בכל השנה. מה הוא מבין”.

גרינבוים התייחס למפלגתו של ישי וכתב: “את הלאומניות ראינו במפלגת הנפל של אלי ישי. מנסים לעשות סיבוב בדרך לכנסת. לנגח את ליצמן, גפני, דרעי. בפעם שעברה הם נגחו גם בישי. ככה זה. מכים בממסד. למה לא. הם מקבלים את מיטב הדיבידנדים של הציבור החרדי וכל הטבה אחרת, וכשהם מתבקשים לתת מעצמם אחת לארבע שנים, קול אחד עבור היהדות הנאמנה – מפנים עורף”.

כוונתי לאלו שאינם נשמעים לרבותיהם

טורו של גרינבוים עורר סערה, וביקורות נשמעו על קריאתו ‘להחרים’ ציבור שלם, רק בגלל שלא הצביע למפלגה חרדית, כאשר הקונוטציה הראשונית היא ‘הפלג הירושלמי’.

בשיחה עם חרדים 10 מבהיר גרינבוים: “כתבתי בטורי דברים די ברורים שאלו שאינם נשמעים לרבותיהם, אינם בכלל הזכויות שיש לציבור החרדי. בשום פנים ואופן אין דבריי מכוונים לקהלים, עדות וחוגים שקיימו את עצת רבותיהם”.

איך אתה מציע שארגוני החסד ימצאו את אותם מצביעים?

“אלו דברים ברורים. אצלי בשכונה בבית שמש כמשל, לא יצאו קנאים מסוימים להצביע ביום הבחירות. ביומיום הם חסידי פלוני, ביום הבחירות הם הופכים לחסידי סאטמר. בניגוד גמור לרצון רבותיהם. עליהם אני קורא: צאו ממחננו. מי שלא אוכל איתנו מרור – לא יסב עמנו לשולחן עורך”.

גרינבוים מסביר כי הוא מודע לכך כי חלק מהתורמים הגדולים של ארגוני החסד שייכים לחסידות סאטמר, שמחרימה את הדמוקרטיה הישראלית אך הוא סבור כי “בכל זאת, כשאתה רואה וחווה שנתיים של ייסורים מתמשכים בקואלציית השמד תוך גזירות כלכליות נוראיות, איך ייתכן להמשיך ליהנות בארגוני הסעד מבלי לתת כתף ולהושיט יד בצרת הכלל?”

ובכל זאת, למנוע מילד כוס חלב, בגלל הצבעת ההורים?

“אני מצפה מהורים שצריכים את חסדי הנציגיות החרדיות טפו טפו, שישאו באחריות ויהיו שותפים לאלו שרוצים להטיב עם ילדיהם. הבסיס של הדברים שלי נאמרו על אותם קלי דעת שלא שומעים לקול רבותיהם, ועושים שבת לעצמם.

“איך אתה רואה את זה? למה שיעקב ליצמן יעזור למי שגרע מכוחה של יהדות התורה במכוון וביודעין? איזה חוצפה יש למי שמוציא עצמו מן הכלל, לבקש טובות יחד עם הכלל, ושוב אני מדגיש, אין הדברים אמורים כלל ועיקר למי שנהגו לפי רצון רבותיהם”.