ראש העיר אלעד חשף בדיון בבית המשפט: “היתה לי שנה לא קלה”

פרשת סמינר 'זלזניק' באלעד • השופט קבע: אין להטיל אשמה על מנהלת הסמינר • במונולוג שנשא בפני השופט, גולל ראש העיר ישראל פרוש את שעובר עליו מאז כניסתו לתפקידו: "כולם אמרו לי שאני דומה ליאיר לפיד. הוציאו עלי פשקווילים" • על יואב ללום: "אני מעריך את הרב ללום,נפגשתי איתו...ועם שר החינוך"
יוני גרין
כ"ז אדר התשע"ה / 18.03.2015 16:58

השבוע דן בית המשפט לעניינים מנהליים בירושלים בפרשת סמינר ‘זלזניק’ באלעד. בסיומו של הדיון קבע השופט, דוד מינץ, כי אין להטיל אשמה כלשהי על מנהלת הסמינר לאה זלזניק.

אלא שתוך כדי הדיון עלו נושאים מעניינים ונפיצים.

בין השאר חשף ראש העיר ישראל פרוש את המשבר שהוא עובר בעיר, מאז נבחר לפני כשנה וחצי. פרוש סיפר, כי הוא מעריך את עו”ד יואב ללום, וכי נפגש עימו ועם שר החינוך לשעבר ד”ר שי פירון.

בסיום הדיון השופט דוד מינץ קיבע את צו הסגירה של השלוחה האשכנזית של ‘זלזניק’ וקבע: משרד החינוך הוציא צו סגירה לשלוחה האשכנזית ומשרד החינוך מבצע פעולות ממשיות כדי לאכוף את הצו.

תחילת הפרשה בהגשת עתירה על ידי עמותת ‘נוער כהלכה’, ביום 27.11.14, כנגד השלוחה האשכנזית של סמינר זלזניק בעיר אלעד, תוך שהיא דורשת להוציא צו סגירה לשלוחה האשכנזית.

שלושה ימים לאחר מכן, ביום 1.12.14, הוציא מנהל המחוז החרדי מאיר שמעוני הודעה לתקשורת, בה הודיע כי המשרד החליט להוציא צו סגירה לשלוחה האשכנזית. ואכן, שבועיים אחר כך, ביום 15.12.14, הוציאה מנכלי”ת משרד החינוך מיכל כהן צו סגירה לבית הספר.

בדיון שהתקיים ביום ראשון האחרון החליט השופט דוד מינץ כי מאחר והעתירה מיצתה את עצמה, שכן מעת הגשת העתירה בנובמבר 2014 ועד הדיון שהתקיים השבוע, הוצא כבר צו סגירה לבית הספר, ומאחר קבע השופט כי משרד החינוך אינו מתקצב את בית הספר ועושה פעולות ממשיות לאכוף את הצו, לכן דרישת העתירה התקיימה ומציתה את עצמה.

ב’נוער כהלכה’ אומרים, כי לא ימתינו יותר מידי וכי אם הפעולות שמשרד החינוך עושה לא יובילו לסגירת הסמינר, הרי שמיד לאחר הפסח תגיש עתירה חדשה ותדרוש את אכיפת הצו בפועל.

“אמרו לי שאני דומה ליאיר לפיד”

בבית המשפט הופיעו עו”ד יואב ללום וראש העיר ישראל פרוש. באופן מפתיע, שניהם – ראש העיר ועו”ד ללום – טענו בפני בית המשפט כי הם נגד האפליה, וכי לא נתנו ולא יתנו לאפליה להתרחש.

ראש העיר, שביקש את רשות הדיבור בפני השופט, גולל במונולוג את שעובר עליו מאז כניסתו לתפקידו.

בין היתר צוטט ראש העיר בפרוטוקול הדיון אומר את הדברים הבאים, החושפים את השנה הקשה והמשבר שעבר עליו, לצד שיתוף הפעולה ההדוק שלו  עם עו”ד ללום והשר לשעבר פירון:

“כמעט לא ישנתי בלילה….” פתח ראש העיר, “….היתה לי שנה לא קלה….”, “…האולפנה נכנסה למבנה קבע, ישיבה תיכונית נכנס למבנה קבע…”

בהמשך חשף ראש העיר כי הוא עובד בשיתוף פעולה עם עו”ד ללום למיגור האפליה: “…אני מעריך את הרב ללום, ואני נפגשתי איתו…”, “…יש מלחמות בתוך הציבור החרדי…”, “….כולם אמרו לי שאני דומה ליאיר לפיד הוציאו עלי פשקווילים”…

ראש העיר חשף בפני השופט את הישגיו בהכנסת חמישה מוסדות יסודיים, שהיו במעמד מוכר שאינו רשמי, לחינוך הממלכתי-חרדי – שהקים השר לשעבר פירון – מהלך שבעקבותיו ספג מכתבים מצד גדולי תורה. בשעתו הגיב על כך פרוש לחרדים10 ואמר: “עשיתי הכל בהתייעצות עם גדולי ישראל”.

כמו כן סיפר ראש העיר לשופט על ניסיונו, בתחילת השנה, להעביר את התיכונים הליטאים למעמד עירוני, דבר שהוביל לביקורת קשה נגדו. וכך סיפר ראש העיר לשופט בנושא:

“…ניסתי לעשות עירוני – הפגנות, ניסתי לעשות אזורי – בלאגן….”.

בהמשך סיפר ראש העיר לשופט על מאבקיו בתוך העיר, כשקידם וטיפח את המגזר הדתי-לאומי:

“….לא נתנו בעיר שתהיה אולפנא, לקחתי בניין ושמתי שם את כל הנשמה, הפגנות הצהרות מלחמות, האולפנה יושבת שם דתי לאומי, לא נתנו לי להקים ישיבה תיכונית, הוצאתי מוסד חרדי מבניין. אמרתי שבעיר שלי אני יעשה סדר. ראש עיר בונה כיתות, כולם נמצאים רוצה לעשות סדר, זה אבולעפיה בערים חרדיות אחרות…”

שי, פירון

בהמשך חשף ראש העיר כי אכן קיים פגישות עם מי שהיה שר החינוך, ד”ר שי פירון:

“….אני הייתי אצל השר פירון עם מאיר שמעוני…”

‘מייבשים’ את הסמינר הספרדי

בדיון הציג עו”ד גיא הרמן מפרקליטות המדינה את עמדת משרד החינוך בנושא השלוחה האשכנזית של זלזניק. עו”ד הרמן מהפרקליטות טען כי צו הסגירה הוצא ובעינו עומד, ונעשים הליכים לאכיפתו בימים אלה.

עו”ד הרמן מפרקליטות המדינה לא הסתיר את הביקורת על המנהלת זלזניק, והשיב לעו”ד שייצגה את זלזניק ואמר: “מי שעשה לפני תחילת שנת הלימודים הרשמה בסתר, זו המנהלת שאותה מייצגת חברתי…”

בכיר במשרד החינוך אומר לחרדים10, כי המשרד מבצע פעולות לאכיפת הצו סגירה, וכי אנשי היחידה החדשה במשרד החינוך לאכיפה ובקרה, זימנו את המורות המלמדות בשלוחה האשכנזית לשימוע, לפני ביטול תעודת ההוראה של המורות. כמו כן, מי שעומד בחזית הפעלת השלוחה האשכנזית – הרב יחיאל צוקר מאשדוד – קיבל התראה לפני הקפאת התקציב.

הסערה הבאה באלעד היא ההחלטה, לכאורה, של המנהלת זלזניק שלא לפתוח רישום לבית הספר הספרדי הפועל בעיר אלעד בהצלחה רבה זה שנים. לפי מידע שהגיע למשרד החינוך,  זלזניק מתכוונת ‘לייבש’ את הסמינר הספרדי, מתוך מטרה לסגור אותו בהמשך, ולכן לא ביצעה רישום לשנת הלימודים הבאה.

נראה כי משרד החינוך יתייחס בחומרה לדבר ומעניין לראות כיצד יפעל. מן הסתם, יהיה הדבר תלוי גם בזהותו של… שר החינוך הבא.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות