הארכיבישוף המנוח של ניו-יורק נולד לאם יהודיה

מרי אוקונור-וורד, אחותו של הארכיבישוף המנוח של ניו יורק, הקרדינל ג'ון אוקונור, אומרת: מחקר אחר שורשי המשפחה גילה - אימא נולדה כיהודיה • "אין לי שום דרך לדעת האם הוא ידע על כך" • גם הארכיבישוף של פריז היה יהודי: ז'אן-מארי לוסטיז'ה שנולד כאהרון לוסטיגר
ב' אייר התשע"ד / 02.05.2014 10:49

מרי אוקונור-וורד, אחותו של הארכיבישוף המנוח של ניו יורק, הקרדינל ג’ון אוקונור, אמרה בראיון לאתר אינטרנט בניו-יורק, כי חיפוש אחר שורשי משפחתה גילה לה כי אימם נולדה כיהודיה, וכי איננה חושבת שאחיה הארכיבישוף ידע על-כך.

לטענתה, המחקר גילה כי אימה המירה את דתה קודם שפגשה באביה. היא ידעה לומר כי אימה מעולם לא דיברה על כך.

וורד אמרה כי כבר כילדה היו לה תחושות שאימה לא נולדה כנוצריה, אך אינה זוכרת אם שיתפה את אחיה בתחושותיה. “אין לי שום דרך לדעת האם הוא ידע על כך”, אמרה  וורד. “אני פשוט לא מבינה, אם הוא ידע, למה אף אחד לא ידע על זה קודם. היה לו קשר כל כך קרוב עם הקהילה היהודית”.

לשאלה מה לדעתה הייתה תגובתו אם היה מגלה כי הוא יהודי, אמרה כי אחיה דיבר על היהדות תמיד בחיוב. המונח שלו ליהודים היה “אחינו הבכורים” באמונה, אני חושבת שהוא היה מגיב בחיוב.

“אני חושבת שהוא היה מאוד גאה בזה”, אמרה האחות. “לדעתי, אם אתה קתולי אתה מבין את הקשר ליהדות”.

ג’ון אוקונור היה כומר בכנסייה הקתולית. הוא כיהן כארכיבישוף של ניו-יורק משנת 1984 עד מותו בשנת 2000, וקיבל תואר קרדינל ב-1985.

 הארכיבישוף  אהרון לוסטיגר

אם אכן אוקונר היה יהודי – הרי שהוא לא היה הארכיבישוף היהודי היחיד. במקביל לו כיהן בפריז כארכיבישוף,  יהודי נודע: ז’אן-מארי לוסטיז’ה, יהודי מומר, שנולד  בפריז כאהרון לוסטיגר לשארל וז’יזל לוסטיגר, יהודים  ממוצא פולני, מהעיירה בנדין, שעזבו את פולין בסביבות מלחמת העולם הראשונה.

בהיותו בן 14 המיר את דתו ולאחר מכן הגיע לדרגת קרדינל בכנסייה הקתולית ושימש במשך 24 שנים כארכיבישוף של פריז, אחת המשרות הגבוהות בהירארכיה הכנסייתית בצרפת ובעולם הקתולי. הוא לא התנכר למוצאו, ועם מינויו כארכיבישוף של פריז התבטא: “נולדתי יהודי וכך אשאר”.

בהלווייתו נאמרו פרקי תהילים בעברית ובצרפתית על ידי בן אחיינו של לוסטיז’ה, שהניח חופן אדמה שנלקח מהר הזיתים. לאחר מכן אמר בן דודו, הסופר וההיסטוריון ארנו לוסטיגר קדיש על קברו. בן הדוד אמר לתקשורת הצרפתית כי קריאת הקדיש הייתה אחת מבקשותיו האחרונות של הארכיבישוף.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    אולי גם היטלר ממוצא יהודי?
    02/05/2014 16:05
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  1. את מי זה מעניין?