אטימות • בגלל חוב: רב מדרשה אסר להשתתף בחתונת התלמידה

אליעזר היון
|
כ"ג שבט התשע"ה / 12.02.2015 10:18
כלה ממוצא אתיופי, תלמידה במדרשה לבעלות תשובה בירושלים, לא הצליחה לשלם את חובה הכספי למוסד • רב המדרשה הזהיר: אם הכסף לא ישולם עד החופה – אף תלמידה לא תגיע לרקוד בחתונה • הכלה הענייה לא הצליחה לגייס את הכסף – והרב מימש את איומו • בחורות הלומדות במדרשה אחרת הוזעקו כדי לשמח את הכלה המוחרמת

מה עושים לנערה שלא הצליחה לשלם את חובה הכספי למוסד הלימודים בו למדה? אם תשאלו את רב מדרשה מוכרת לבעלות תשובה בירושלים, הרי שהפתרון פשוט: לאסור על התלמידות, חברותיה של הכלה, להשתתף בחתונתה.

המדרשה לבנות הממוקמת בירושלים, פועלת במתכונת של פנימייה, והיא מיועדת לבחורות הנמצאות בהליכים שונים של ‘חזרה בתשובה’.

במסגרת חיי הפנימייה, נדרשות הבנות לשלם עבור שהותן במקום. אחת מן התלמידות, בחורה ממוצא אתיופי, התקשתה לשלם את שכר הלמוד והדיור.

“לנערה פשוט אין כסף, לא היה לה כסף גם לשלם למדריכת כלות”, מספר לחרדים 10  הרב נ’, פעיל בעולם החוזרים בתשובה, שהיה עד לסיפור מקרוב.

אלא שרב המדרשה, הודיע נחרצות לכלה הצעירה, כי אם לא תשלם את חובה עד למועד החופה – תיאסר ההשתתפות בחתונה על חברותיה. הרב הוסיף ואיים על התלמידות, כי תלמידה שתשתתף בחתונה – תסולק מהמוסד לאלתר.

הכלה, שכאמור הפרוטה אינה מצויה בכיסה, לא שילמה את חובה – והרב מימש את איומו: תלמידות המדרשה לא השתתפו בחתונה.

הרב נ’, שהתוודע לסיפור העצוב, הצליח לארגן קבוצת בחורות ממדרשת ‘טוהר’ ביד בנימין, כדי שיגיעו לשמח את הכלה המוחרמת.

מבדיקת חרדים10 עולה, כי רבנים שפנו אל רב המדרשה ותהו בפניו מדוע לא יזמין את הצעירה ל’דין תורה’, תחת פגיעה ב’שמחת חתן וכלה’ – נענו, לדבריהם, כי “זה המצב”.

תלמידות במדרשה סיפרו, כי כאשר הן הציעו לאסוף כסף לטובת הכלה – רב המדרשה אסר עליהן לעשות זאת.

אחד הפעילים בעולם התשובה שנחשף לסיפור, אמר לחרדים10: “במקום חרדי זה לא היה קורה. יש תחושה שבגלל שמדובר בעולם התשובה, אין מי שיגן על הבנות שם. הנערה צריכה לשלם את חובה, אין ספק. אבל לא יכול להיות שזה יהיה העונש.

“אנחנו שולחים לסמינרים ולמדרשות את בעלות התשובה שלנו, אבל אנחנו חייבים לבדוק להבא שדברים מזעזעים כאלו לא קורים במקומות הללו”.

 חרדים10 פנה אל רב המדרשה כדי שימסור את תגובתו, אולם ללא הצלחה.