נדחתה עתירה שהגישה חדו”ש נגד תעמולת בחירות ברדיו ‘קול ברמה’

בעתירה שהגישה עמותת חדו״ש נטען: תחנת הרדיו החרדית קידמה תעמולת בחירות לטובת תנועת ש״ס בכך שהיא משדרת את שיעורו השבועי של הרב ראובן אלבז • השופט ג'ובראן: "טענות שנטענו בעלמא"
נחמן גור
י"ד שבט התשע"ה / 03.02.2015 13:52

ועדת הבחירות המרכזית דחתה היום (שלישי) טענות כנגד תעמולת בחירות בתחנת הרדיו החרדית ‘קול ברמה’.

בעתירה שהגישה עמותת חדו״ש נטען, כי תחנת הרדיו החרדית קידמה תעמולת בחירות לטובת תנועת ש״ס, בכך שהיא משדרת את שיעורו השבועי של הרב ראובן אלבז, שמונה לאחרונה כחבר נוסף במועצת החכמים של ש”ס, ובכך שתכניתו של הרב שלמה בניזרי מקדמת תעמולה נגד רשימות שהשקפתן שונה מזו של ש”ס.

כמו כן טענה חדו”ש, כי שידור שיעורו של הגר”מ מאזוז, מי שנחשב פטרונו הרוחני של ח”כ אליהו ישי ותנועת יחד, עולה אף הוא כדי תעמולת בחירות אסורה.

העתירה נדחתה, ובהחלטת ועדת הבחירות נכתב, כי טענותיה של חדו״ש, בהן אי מתן ביטוי הולם לפעילה למען זכויות הנשים החרדיות רות קוליאן וביקורת כנגד מפלגת הבית היהודי, הוצגו על ידי העותרת בצורה חלקית, וכי בתכניות המדוברות ניתנה במה הוגנת וארוכה לכל הצדדים.

כמו כן קבעה הוועדה, כי אין בסיס עובדתי לטענות שנטענו, ולפיכך אין להורות על הורדת שיעוריהם של הרב מאיר מאזוז והרב ראובן אלבז מלוח התוכנית של התחנה, או להשית על קול ברמה הוצאות.

עוד נכתב בהחלטת ועדת הבחירות, כי תוכניתו של הרב בניזרי היא תכנית ביקורתית מיסודה, וכי היא משודרת מידי שבוע משנת 2012, על כן אופיה של התוכנית ידוע מראש.

סלים ג׳וברן, שופט בית המשפט העליון ויושב ראש ועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-20, החתום על החלטת הועדה, פסק: ״דין טענות אלה להידחות על הסף, הן נוכח כך שנטענו בעלמא (ואף כלל לא נבדקו על ידי העותרת טרם הגשת העתירה ויש בכך טעם לפגם)…״.

אריאל דרעי, מנכ״ל ‘קול ברמה’: “על אף המתחים הפוליטיים הרבים שעוברים על הציבור החרדי והמסורתי, המהווה את קהל המאזינים של התחנה, פועל הרדיו במקצועיות יתרה כדי לשקף למאזיניו תמונה אקטואלית, מקצועית ועיתונאית ברמה הגבוהה ביותר”.

לפי עמותת חדו”ש, הרשות השניה התחייבה בתשובה לעתירה חדו”ש לעקוב אחר תוכניותיו של השר לשעבר שלמה בניזרי מש”ס בתחנת הרדיו קול ברמה, בעוד יו”ר ועדת הבחירות המרכזית השופט סלים ג’ובראן קבע בתשובה לעתירת חדו”ש כי “חלק מאמירותיו של המשיב בניזרי במהלך התוכנית קרובות למדי בדומיננטיות שלהן לכדי תעמולה אסורה”.

נושא העתירה היה תוכניתו של בניזרי מה-20 לינואר, בה תקף בניזרי בחריפות רבה ושלל את הלגיטימיות הדתית של מפלגת הבית היהודי וגורמים פוליטיים נוספים. בין השאר אמר בניזרי: “הבית היהודי שמורנו זעק בקול גדול בית של גויים … כיפה ללא כיסוי, בית ללא יהדות… מי שם מעצב את דעת הקהל? איילת שקד… שאלה להפנות לבית היהודי … אתם מפלגה דתית”?

ג’ובראן קיבל את עמדת חדו”ש, כי ביקורת על מפלגות מתחרות אף היא אסורה. הוא קבע: “יובהר: תעמולה נגטיבית, דהיינו נגד מועמד או רשימת מועמדים היא בגדר תעמולה לכל דבר ועניין”. לדבריו, “במהלך התוכנית נאמרו דברי ביקורת בוטים לעיתים נגד מפלגת הבית היהודי, חבר הכנסת אלעזר שטרן, חבר הכנסת שי פירון, גב’ רות קוליאן וקבוצת ‘חרדים עובדים”. הוא קובע שחלק מהדברים גבוליים מבחינת עבירה על חוק הבחירות.

גם בבחירות הקודמות התלוננה חדו”ש על תעמולת הבחירות בתוכניתו של בניזרי והרשות השניה הורתה על השעיית התוכנית עד לאחר הבחירות. על רקע זה ביקשה חדו”ש לשוב ולהשעות את התוכנית. השופט ציין ש”אין המדובר בעתירה נטולת עילה” – אך דחה בקשה זו לאור העובדה שהתוכנית משודרת כבר זמן רב ובניזרי אינו מועמד.

הוא הדגיש: “רשמתי לפני את הצהרת הרשות השניה כי תוודא שלא נעשית בתוכנית תעמולה אסורה”. ג’ובראן דחה את העתירה ללא הוצאות.

השופט ניצל את עתירת חדו”ש כדי לפרט רשימה של כללים למה יחשב בעיניו תעמולת בחירות אסורה, כדי שהדברים יהיו ברורים למתמודדים ולאמצעי השידור בתקופה שעד הבחירות. הוא מדגיש: “במקרים האפורים, בהם אין זה ברור מאליו כי פרסום מסוים הוא בגדר תעמולה אסורה או לא, אטה לגישת בית שמאי ואם נגלוש לעולם הסיסמאות: כאשר יש ספק, אין ספק”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות