פורבס מעריך: בועת הנדל”ן בישראל עומדת להתפוצץ

במאמר שפרסם ג'סי קולומבו, פרשן כלכלי במגזין פורבס היוקרתי, הוא חוזה שחורות: הכלכלה הישראלית היא בועה שעומדת להתפוצץ • לדבריו, מחירי הדיור יפלו, בנקים יפסידו בגלל המשכנתאות שהעניקו, הסטארט-אפים יחוו גל של כישלונות, הבורסה תספוג ירידות חדות - והאבטלה תעלה
שלמה בן חיים
ל' ניסן התשע"ד / 30.04.2014 15:32

האם הבועה הכלכלית של ישראל עומדת להתפוצץ? אם תשאלו  להערכתו של ג’סי קולומבו, פרשן כלכלי במגזין פורבס – התשובה חיובית.

במאמר דעה שפורסם באתר המגזין, חוזה  קולומבו שחורות לכלכלה הישראלית ומפרט את הסיבות בגללן לטענתו הכלכלה הישראלית היא בועה שעומדת להתפוצץ.

לדבריו, אף שישראל אינה נחשבת יותר לכלכלה מתעוררת, הבועה הכלכלית תואמת לדפוס הכללי של הבועות בשווקים המתעוררים, נושא שקולומבו מתעסק בו לא מעט. הוא סבור כי שיעורי הריבית הנמוכים בארה”ב, באירופה וביפן בשילוב עם תכנית ההקלה הכמותית שבה פצח הבנק המרכזי בארה”ב הובילו לזרימה של הון לתוך השווקים המתעוררים. לטענתו, תזרימי ההון הללו הם הסיבה שישראל הצליחה לשמור על עודף בחשבון השוטף על אף התרחבות הגירעון המסחרי.

הפרשן  מציין כי שיעורי הריבית הנמוכים שקבע בנק ישראל, יחד עם הצמיחה המהירה באספקת הכסף, בעקבות המשבר הפיננסי העולמי, יצרו את בועת הנדל”ן, במסגרתה המחירים זינקו מאז 2007 ב-80%.

קולומבו טוען כי בועת הדיור עזרה להגדיל את הצריכה הפרטית בישראל, אולם  לא מדובר במגמה יציבה והיא תתהפך לאחר התפוצצות בועת הדיור. הוא מסביר כי שיעורי הריבית הנמוכים הם המניעים העיקריים מאחורי הבועה הישראלית, כך שכשהריביות יעלו הבועה תתפוצץ.

לאחר התפוצצות הבועה –  הוא מזהיר – מחירי הדיור יפלו, בנקים יסבלו הפסדים מהמשכנתאות שהעניקו, הסטארט-אפים יחוו גל של כישלונות, הבורסה תספוג ירידות חדות – והאבטלה תעלה.

לדברי הפרשן,  הנדל”ן אינו הבועה היחידה.  הוא מפרט גם על קיומה של בועת טכנולוגיה של ישראל אותה הוא מגדיר “מרכז הסטארט-אפים השני בחשיבותו בעולם אחרי עמק הסיליקון”. לדבריו, בועת הטכנולוגיה בישראל תתפוצץ במקביל להתפוצצות בועת הטכנולוגיה האמריקנית.

הפרשן מפנה אצבע מאשימה אל עבר הנגיד לשעבר סטנלי פישר: “המדיניות שלו אחראית ליצירת השגשוג המלאכותי שנובע מהבועה, שבאופן אירוני דומה ביותר לזה שגרם למשבר העולמי”. לדבריו, פישר נחשב לגיבור רק משום שעזב את בנק ישראל לפני שהבועה שעזר ליצור התפוצצה.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
    עוד חוכמולוג
    30/04/2014 16:04
    נתי
  1. קל לנבא….