מהפך שלטוני ביוון: מפלגת השמאל הקיצוני זכתה בשלטון

מפלגת השמאל 'סיריזה' תרכיב את הממשלה הבאה, ומנהיגה אלכסיס צפירס יעמוד בראשה • באירופה חוששים מתכניותיו של צפירס, המתנגד להמשך שיתוף הפעולה עם אירופה • חשש גם בקהלה היהודית ביוון מהיחס לישראל בעקבות המהפך
אליעזר היון
ו' שבט התשע"ה / 26.01.2015 12:16

מהפך ביוון: מפלגת השמאל הקיצוני ‘סיריזה’ זכתה בכ-36 אחוזים מקולות הבוחרים, מה שמעניק לה 149 מושבים בפרלמנט מתוך 300 בסך הכל.

סיריזה תרכיב את הממשלה הבאה לאחר שתגייס שני חברי פרלמנט נוספים לשם קבלת רוב, וראש המפלגה אלכסיס צפירס ימונה לראש הממשלה.

צפירס יחליף בראשות הממשלה את אנטוניס סמרס שמפלגתו זכתה בכ-27 אחוזים מקולות הבוחרים.

שתי מפלגות נוספות שנכנסו לפרלמנט הן ‘טו פוטאמי’ התומכת בהתקרבות לאיחוד האירופאי, והמפלגה הנאצית ‘השחר הזהוב’ שקיבלו מספר קולות שווה.

צפירס הבטיח במהלך מערכת הבחירות כי הוא יבצע ארגון מחדש לחובותיה של יוון, כלומר “תספורת” לנושים, לשחזר את “הכבוד” ליוון ולהתעמת עם מה שהוא מכנה “השלישייה” (“טרויקה”) – האיחוד האירופי, קרן המטבע הבינלאומי והבנק האירופי המרכזי – אשר כפו את התנאים שקושרו לעסקת חבילת ההצלה בת 240 מיליארד האירו שהחלה ב-2010.

בחודשים האחרונים איים צפירס להוציא את יוון מגוש האירו אם לא ייענו דרישותיה, אולם בימים האחרונים הוא נשמע מתון יותר בראיונות לתקשורת ואמר כי יוון תכבד את התחייבויותיה. מצד שני, הוא ממשיך לתבוע הפחתת חובות והפסקת תוכנית הצנע, צעד לו מתנגדות גרמניה ומדינות אירופה.

הסיוע ליוון ממדינות גוש האירו הגיע, לאחר שהמדינה חוותה הידרדרות כלכלית מהירה, ובשל כך האבטלה גאתה לרמה הגבוהה מ-25 אחוזים.

במהלך היום (שני), תיערך בבריסל פגישת 19 שרי האוצר של מדינות גוש האירו, שהחדשות מאתונה יעמדו כמובן במרכז סדר היום שלהם.

נשיא הבונדסבנק, הבנק המרכזי הגרמני, יאן ווידמאן אמר לקראת הפגישה ובעקבות תוצאות הבחירות, כי הוא מקווה “שהממשלה החדשה ביוון לא תבטיח הבטחות שהיא לא תוכל לקיים או להרשות לעצמה”.

באתר ערוץ 7 דווח כי בקהילה היהודית ביוון מודאגים מההתפתחויות וחוששים כי בעקבות תוצאות הבחירות יחסי ישראל ויוון בסכנה. “אין ספק שנראה שינוי גדול במצב היחסים בין יוון לישראל ובמצבם של יהודי יוון”, אמר גורם בקהילה.

ביוון מתגוררים כ- 5,000 יהודים, מרביתם באתונה הבירה. מאז הצטננות היחסים בין ישראל לטורקיה התהדקו מאוד הקשרים בין ישראל ליוון, ובין היתר הפכו חופי יוון לאזור אימונים מועדף לחילות הים והאוויר של ישראל.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות