פריימריז במפלגת העבודה: שלי יחימוביץ תידחק לתחתית?

שרי רוט
|
כ"ב טבת התשע"ה / 13.01.2015 10:50
49 אלף חברי מפלגת העבודה יצאו היום לבחור את מועמדיהם לכנסת ב-400 קלפיות שהוצבו ב-76 אתרים • 36 מתמודדים על המקומות ריאליים הפנויים • התוצאות: מחר בבוקר • בין ‘השמות החדשים’: אלדד יניב, וזוהיר בהלול

העבודה מרכיבה נבחרת: הבוקר (שלישי) נפתחו 400 קלפיות בהם יבחרו 49 אלף מתפקדי מפלגת העבודה את נציגיהם לכנסת ה-20.

36 מתמודדים נאבקים על מספר מועט של מקומות ריאליים, שכן שאר המקומות הרלוונטיים משוריינים לסיעת התנועה, לנציגי המחוזות והמגזרים, למזכ”ל ולמועמד מטעם יו”ר המפלגה יצחק הרצוג.

הקלפיות הפזורות ב-76 אתרים ברחבי הארץ, נפתחו הבוקר בשעה 10:00, וינעלו בשעה 22:00 בלילה. כל אחד מבין החברים יתבקש לסמן באופן ידני בין 8-10 מועמדים ומועמדות לפי בחירתו. הספירה תיערך באופן ממוחשב, ובמפלגה מאמינים כי עד שעת הבוקר של יום רביעי כבר יגיעו תוצאות סופיות.

את תשומת הלב במפלגת העבודה מושכת ההתמודדות על המקום השני, בו צפויים להתמקם ח”כ איתן כבל או ח”כ שלי יחימוביץ’, מי שעמדה עד לא מכבר בראש המפלגה.

לשני הבכירים הללו ברור כי כיבוש המקום השני יבטיח נקודת זינוק משמעותית לתיק בכיר בממשלתו של בוז’י הרצוג, אם הוא יהיה זה שיקים את הממשלה הבאה.

את השמות החדשים במפלגה, מוביל בתשומת הלב שהוא מרכז סביבו עורך הדין אלדד יניב, מי שהיה עוזרם ואיש סודם של רבים בהנהגת מפלגת העבודה, ומי שהיה שותף ללא מעט מהלכים עכורים שהוא עצמו הגדיר בעבר ככאלה שיתכן וכיום היו נכנסים בעקבותיהם לכלא.

שמות חדשים, ומוכרים נוספים הם: פרופ’ יוסי יונה, והראביי הרפורמי גלעד קריב.

מי ברשימה?

ברקע, כמו במפלגות אחרות, גם ב’עבודה’ ישנם דילים ואפילו רשימות חיסול, הגם שהדבר הוכחש באופן רשמי על ידי יו”ר המפלגה, בוז’י הרצוג, שרמז כי בעבודה הפריימריז אינם כמו בליכוד. “הבחירות יערכו בפיקוח ועדה בראשות השופט יעקב שמעוני”, הדגיש, כשהובן ממנו רמז ברור לכך שמדובר בבחירות שונות מאלו של הליכוד.

בין לבין, ניסה גם להפיג את המתח בינו לבין היו”ר הקודמת שלי יחימוביץ. “שלי היא דמות מרכזית וחשובה ברשימה”, כתב בוז’י בדף הפייסבוק שלו. שלי, אף היא לא טמנה ידה בצלחת וכתבה: “התרגלתם לסכינים בעבודה, קבלו שושנים”.

אלא שברקע יש שידעו לספר על רשימות חיסול, בין השאר היו שייחסו לאישים כמו איתן כבל, אראל מרגלית, דני עטר ואפילו האשה המתחרה מרב מיכאלי ניסיון לדחוק את רגליה של יחימוביץ’ מהמקום השלישי והמובחר. כל הנוגעים בדבר, הכחישו, צריך לומר.

המקום הראשון אינו נכלל במשחק, והוא שמור ליו”ר הרצוג, כאשר המקום השני – לאישה והרוטציה ציפי לבני.

על המקום השלישי נאבקים היו”ר בדימוס שלי יחימוביץ’ ויו”ר הסיעה איתן כבל. יחימוביץ’ אינה מסתפקת במקום החמישי, המשוריין לנשים.

המקום השביעי משוריין למזכ”ל המפלגה, חיליק בר. על המקומות הרביעי, החמישי, השישי, התשיעי והעשירי יתמודדו, בין שאר המועמדים החדשים, כמו גם הח”כים הראל מרגלית, עמר בר לב, איציק שמולי ומיקי רוזנטל.

המקום השמיני משוריין לעמיר פרץ, וכן משוריינים ל’תנועה’ של ציפי לבני המקומות ה-16, ה-21, ה-24 וה-25.

שאול מופז או עמוס ידלין?

עוד נאבקות על מקומות ריאליים ברשימה חברות הכנסת מרב מיכאלי, סתיו שפיר ומיכל בירן, יחד עם מועמדות חדשות כמו איילת ורבין נחמיאס, בהירה ברדוגו ועו”ד רויטל סוויד. בתוך 20 המקומות הראשונים יש חמישה מקומות משוריינים לנשים.

המקום ה-11 שמור לאישיות ביטחונית – שאול מופז מ’קדימה’ או עמוס ידלין.

המקומות ה-15 וה-18 משוריינים למושבים ולקיבוצים ומתמודדים עליהם איתן ברושי מזכיר התנועה הקיבוצית, איש קיבוץ שפיים שימי בראון, עו”ד אלדד יניב, וגלעד קריב.

בהלול השווה לנאצים?

המקום ה-17 משוריין למגזר הערבי, והצליח לעורר פולמוס של ממש במהלך הימים האחרונים.

היה זה לאחר שאחד המתמודדים הנחשב לבעלי סיכויים משמעותיים – זוהיר בהלול, ספג ביקורת עזה מצד גורמים שונים, שטענו כי בחירתו תביא למתקפות מצד הליכוד במהלך מערכת הבחירות.

בין השאר תמך בהלול במשט החיזבאללה לעזה, התראיין נגד צה”ל במהלך מבצע ‘צוק איתן’, ואף השווה את הנפגעים בצד הערבי לקורבנות הנאצים.

זוהר בהלול, מצידו, הדף את גלי הביקורת.

“אני מתפלא שיש במפלגת העבודה מישהו שמנסה לדוג במים העכורים. הוא או הם פשוט מפחדים. אני יודע שאני מאתגר לא מעט אנשים שאינם מוכנים להתמודד עם האינטלקט שלי אלא מנסים להשמיץ ולהכפיש.

“רוב מה שנאמר בכתבה מצוץ מהאצבע. מעולם לא הרגשתי את מועמדתי לראשות עיריית עכו, ומעולם לא התבטאתי כפי שנאמר, אלא רק אמרתי שהחרמות שכמה מהישראלים הכריזו כנגד הערבים במהלך מבצע צוק איתן הזכירו את מה שעשו שעשו ליהודים במהלך שנות השלושים בגרמניה. מה רע בזה? האם זה לא נכון? אז אנא התמודדו עם האינטלקט שלי ואל תוציאו את דברי מהקשרם. מפלגת העבודה בוחרת אנשים בעלי יושרה ואינטלקטואלים ולא חנפנים ושקרנים”.