בג”ץ אסור על המדינה לבנות גדר הפרדה בגוש עציון

בתום מאבק של ארגוני הסביבה קבעו השופטים: אם המדינה תבקש לבנות גדר באזור בתיר, יהיה עליה לפתוח בהליך מחדש • ההחלטה באה בתגובה לעתירה עמותת ידידי כדור הארץ ותושבי הכפר
יוני גרין
י"ג טבת התשע"ה / 04.01.2015 17:17

בג”ץ פסק אחר הצהריים (חמישי) כי גדר ההפרדה באזור נחל בתיר בגוש עציון לא תבנה, ולמעשה הפך את החלטת הממשלה בנושא, שהתקבלה עוד בשנת 2007.

הרכב, השופטים שכלל את הנשיא אשר גרוניס, ניל הנדל ועוזי פוגלמן, ציין כי נוכח עמדתו של שר הביטחון משה (בוגי) יעלון כי הקמת הגדר אינה בראש סדרי העדיפויות המצדיק את הביצוע בטווח הקרוב, והעובדה שעדיין לא הוקצע תקציב עבור הבנייה, אין צורך להכריע בעתירה והורה למדינה לתת לעותרים הודעה של 60 יום בטרם יחלו בעבודות להקמת הגדר.

ההחלטה התקבלה לאחר מאבק ממושך של ארגונים סביבתיים ותושבים בסביבה.

כדי להיאבק בהקמת הגדר חברו יחד ארגוני איכות סביבה, ותושבים יהודים וערבים מגוש עציון, שטענו כי הקמת גדר הפרדה תפגע בנוף באופן בלתי הפיך.

מנהל בי”ס כפר עציון ירון רוזנטל בירך על ההחלטה: “אנו מברכים את בג”ץ על כך שהציל את נופו של נחל רפאים וביתר הקדומה. בית ספר שדה כפר עציון ימשיך לעמוד על המשמר על מנת לשמור על האזור לדורות הבאים”.

לדברי גדעון ברומברג, מנכ”ל ארגון “אקופיס ידידי כדור הארץ”, אשר הגיש את העתירה ממניעים סביבתיים: “זהו הישג גדול לכל אלו ששימור המורשת התרבותית-סביבתית של האזור חשוב להם. בג”צ שם היום סוף למסכת ההטעיה והחלמאות של מערכת הביטחון בכל אשר להקמת גדר ההפרדה באתר הייחודי הזה, אשר אין דומה לו בעולם.
יש רק להצטער כי הצבא בחר במשך שנתיים תמימות להטריח את כלל הגורמים בטענה של צורך בטחוני מיידי, בזמן שאין בכוונתו, על-פי הצהרותיו האחרונות, לבנות גדר במקום. בנוסף, הצבא אף לא טרח להקצות את התקציב הנדרש, לאחר שטענותיו נסתרו אחת אחרי השנייה במהלך ההתדיינות. יש לקוות כי הצבא ומשרד הביטחון יפיקו לקח מכך וימנעו בעתיד מקידום תכניות הרסניות ובלתי הפיכות ללא צורך, בזמן שקיימות חלופות ראויות הרבה יותר המאפשרות את האיזון הראוי בין שימור אתר ייחודי זה וצרכי הביטחון הלגיטימיים”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות