הקמפיין של ‘שישי ישראלי’: יוזמה ברוכה או התנשאות ו’שנאת חינם’?

קמפיין המעודד חילונים לשמר את מסורת סעודת השבת והקידוש, מחולל מהומה ברשתות החברתיות • חילונים זועמים: "יוצרים פילוג באמצעות הצגת המשפחה החילונית כלא מתפקדת אל מול המשפחה הדתית" • אחרים דווקא משבחים
אליעזר היון
ל' כסלו התשע"ה / 22.12.2014 17:29

קשה היה שלא להיחשף בימים האחרונים לקמפיין היקר של ‘שישי ישראלי’, כמו גם לשיח שהצליח לעורר משני הכיוונים – הדתי והחילוני – ברשתות החברתיות ובכלי התקשורת.

‘שישי ישראלי’ היא – לפי דף הפייסבוק שלה – עמותה שהוקמה על-ידי אנשי עסקים חילונים, ששמה לעצמה כמטרה לקרב לבבות בתוך החברה הישראלית ולשים דגש על חיזוק ערך המשפחתיות והאחדות. “לשם כך, מעלה העמותה על סדר היום משהו שקיים כבר הרבה זמן, אבל במשך השנים הולך ומתמסמס – ארוחת שישי”.

ואמנם, בסרטון פרסומת של העמותה ניתן לראות את ארוחת שישי הישראלית, נעדרת המסורת, בה הילדים מפרקים את המחשב, מתקוטטים ביניהם על הקורנפלקס שמלכלך את המטבח, נצמדים לאייפון, ומספרים בחדווה מעוררת אימה כי הם לבד בסלון.

לעומת האפוקליפסה הישראלית, מופיעה המשפחה המסורתית, חייכנית, ושבעת רצון וטוב לב סביב שולחן השבת והקידוש, לאמור: ראו נא הצופים את ההבדל.

הסרטון שעלה בכלי התקשורת, כמו גם שלטי חוצות, עוררו תגובות רבות בקרב הצופים הבלתי דתיים – חלקם משבחים, אך אחרים זועמים.

הזועמים נעו בין טענות על התנשאות ו’שנאת חינם’ ועד לאמירות כי גם לחילוניים ‘יש שבת’.

“אז קידוש? זה מה שיקרב את לבבות החברה המשוסעת שלנו? נדמה שאנשי העסקים הללו לא העלו על דעתם את הפילוג שהם יוצרים באמצעות הצגת המשפחה החילונית כלא מתפקדת אל מול המשפחה המסורתית או הדתית.

“האם כל המשפחות החילוניות מנותקות ולהורים לא אכפת מילדיהם ,וכל המשפחות הדתיות או המסורתיות הן דוגמה ומופת להורות ומשפחתיות?” כתבה דניאל רוזנבלום מוואלה.

גם עינת ברזילי מ-ynet, כתבה תחת הכותרת “מפגן ההתנשאות של שישי ישראלי”: “הראייה הדתית את החילוניות כאופציה ריקה, נעדרת תוכן, הזקוקה לתרומה תרבותית מהצד הדתי – היא ראייה שגויה, שאיננה משרתת את המטרה היפה אליה שאפו אנשי ‘שישי ישראלי’.

“הציבור החילוני יודע למלא יפה מאוד את השבתות שלו: ביקור במוזיאון, בשמורת טבע, קמפינג משפחתי – כל אלה אופציות מגבשות ומלכדות וערכיות לא פחות מישיבה משותפת סביב השולחן”.

מאידך, בדף הפייסבוק של העמותה ניתן למצוא גם תגובות חיוביות: “פשוט מדהים כמה שנאה עצמית או בושה יש בעם הזה למסורת שלו… פשוט מעורר רחמים! – יש לנו מסורת מפוארת עתיקת יומין! התגובות כאן הם ממש מלחמת היהודים במתיוונים”, כותבת הדס.

גם יצחק ביטון מסביר: “תחשבו על זה, איזה כיף להיות יהודי פעם בשבוע, לעזוב את כל שגרת החיים, את האייפון, את הבעיות, את הסידורים, את… בשבת ש ק ט, אין טלפון, אין מצב שהבנק יתקשר להציק! בקיצור נטו אתה עם המשפחה אוכלים שרים מדברים ולא רק דרך הוואטסאפ…. הולכים לבית הכנסת מתפללים בניחותא! ברוך שלא עשני גוי!!! שתהיה לכם שבת שלום וחג חנוכה שמח”.

אז יוזמה מבורכת להחדרת ערכי המסורת, או התנשאות מביכה שגם אינה תורמת דבר? צפו בסרטון והחליטו.

שישי ישראלי: מאמינים במסורת

ומה אומרים בעמותת ‘שישי ישראלי’?

ערן, דובר העמותה, לחרדים10: “מדובר בקמפיין של עמותה שמורכבת ברובה מאנשים חילוניים, אנשי עסקים, שחושבת שראוי להחזיר את ערכי המשפחה לעם ישראל, ומכיוון שרובם זוכרים מבית אביהם את הקידוש בארוחת שישי כמשהו חיובי ומגבש ומאחד, הם חושבים שזה נכון שמשפחות ישראל התכנסו ביום שישי.

“אם התירוץ במרכאות כפולות ומכופלות זה הקידוש, זה רק יעשה טוב לעם ישראל, ויחזיר את הגיבוש למשפחה, קודם כל לזו הגרעינית, אך גם לפלגים ולשסעים בחברה הישראלית, שגם אם לא יתאחו ולפחות ייצרו הבנה בין דתיים לחילוניים”.

יש האשמות כלפיכם שאתם מחזירים בתשובה?

“כיוון שאנחנו יהודים מסורתיים, ויש לנו מסורת, חשבנו שאחת הדרכים היא קידוש. אנו מתחילים בקידוש, אבל זה לא אומר שגומרים בהחזרה בתשובה. אין פה מעשה להחזרת עם ישראל בתשובה או מסיונריות או הטפת מוסר. כל אחד והשבת שלו.

“המטרה של הקמפיין הזה היא לאחד את עם ישראל ואנו חושבים שדרך נכונה היא בארוחת השבת בקידוש.”

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות