מדוע לא אסכים להיבחר לכנסת?

היום בושה לומר את המשפט: 'אני שומעת בקול בעלי' • מה לעשות שזו האמת ברוב הבתים החרדים, זו המסורת שהעברה מאב לבן • אצלנו יש מוסכמות, יש חלוקת תפקידים - לפעמים ברורה והחלטית, גם אם לא מוצאת חן בעיני מישהו
מנוחה פוקס
י"ז כסלו התשע"ה / 09.12.2014 20:58

אני שומעת וקוראת על הוויכוח הענייני שבין המצדדים בישיבת נשים חרדיות בכנסת לבין אלו המתנגדים, והייתי רוצה להביע דעתי בעניין, כאשה שעשתה פריצת דרך משמעותית בתקשורת החרדית, בהיכנסי לשדר ברדיו ‘קול ברמה’, שמשך שנים סגר דלתותיו בפני נשים.

כשהציעו לי לפני כשנה וחצי להגיש פינה להורים ביום שישי בבוקר, חשבתי לעצמי אם הדבר נאה.

האמת שעניתי לעצמי שלא.

הערכתי מאוד את רדיו קול ברמה, ששמר עד אז על הצביון החרדי שלו כמדיר רגלי נשים ומרחיקן משורותיו. ולא הערכתי זאת מכיוון שמישהו הצמיד אקדח לרקתי, אלא כי למדתי מאז ימי ילדותי וינקותי שבת מלך מקומה פנימה (ואין זו בושה!).

לאחר מחשבה הגעתי למסקנה שמכיוון  שהרדיו מחויב להכניס אישה, ומאחר שאני אישה לא צעירה ודברי מכוונים להורים ואחר-כך לילדים, וכל המטפל באלו יודע שילדים ונשים מקבלים יותר ממטפלות נשיות מאשר מגברים (זו הסיבה שרוב הגננות בעולם הן נשים, כמעט אין גננים וכך גם רוב היועצים והמטפלים הנפשיים הם נשים) – מכיוון שכך, החלטתי לקחת על גבי את המשימה.

לקחתי על עצמי, והיום אני מגישה פינה להורים וגם תכנית לילדים (אם אתם שואלים אותי לדעתי, היה מתאים יותר ליצור יום מיוחד לנשים, או שעות מסוימות לנשים, או רצועה יומית לנשים בלבד. אלא שכולנו יודעים שיש אילוצים…).

משעה שנכנסתי לקול ברמה, קבלתי על עצמי החלטות: לא לשיר בשידור ולא פיסקה אחת, דבר האסור מכל וכל; לא להצטעצע בדברי; לא לצחקק; לא לנהל שיחות קולניות מידי, דברים שהגברים שבחבורת השדרנים בכל תחנה עושים ללא הנד עפעף.

רק לאחר שהבנתי את הקונספט שהצבתי לעצמי, הסכמתי לעשות את הדבר ואני חושבת שגם לדעת הקיצוניים שבחבורה – מוסיפה ישיבתי שם, אף אם אני אישה ואולי דווקא בשל כך, אך כבוד לתחנה.

הכנסת אינה מקום שקל לשבת בו בצנעה, בבטחה ובהסתרה.

הכנסת הוא מקום “צעקני” מטבעו, הוא מקום “דעתני” מטיבו, הוא מקום שמעורבים בו נשים וגברים יחד, המשוחחים, מצחקקים ובעיקר צועקים זה על זה, ורבים בלא כל הפרדה בין דת גזע למין.

מלכתחילה היינו אנו, החרדים, אמורים להדיר רגלינו ממקום כזה לחלוטין, גם לגברינו ולנערינו אין מה לעשות שם.

במצב הקיים, שאנחנו שם, אין זה משנה כלל מי מאתנו יושב שם. כי בלאו הכי אם אנו חרדים, הלא בראש ובראשונה נשמעים אנחנו לרבנינו. כך, שאין זה משנה אם הנציג שיושב בכנסת ומעביר את הדברים, הוא זה או אחר.

איש ממצביענו אינו בוחר מנהיג. אנו בוחרים מפלגה, גם אם המנהיג אינו לרוחנו.

אז מה זה משנה, בעצם, מי יאמר את הדברים?

אם כן, לשם מה לנו, הנשים, להכניס את עצמנו בכלל למקום הזה, שבלאו הכי לא נוכל לומר בו כל מה שעולה על דעתנו.

ובנוסף, מאז ומעולם היינו אנחנו, הנשים, יושבות בית ודואגות לשמירת צניעותנו (גם זו לא בושה!). עלינו לחשוב ולחשב לעצמנו: האם אפשרי הדבר לשבת בכנסת בשקט, מבלי לצעוק, מבלי לטעון בקול גדול את טענותינו (ראו ערך סתיו שפיר מהעבודה)?! האם אפשרי לשאת דברינו (ולהישמע) בעדינות וברוגע כיאה לנשים, בעת שהכנסת בוחשת ורועשת ורוגשת ללא מעצורים? הלא זה אוטופי לחלוטין!

מה שבעלי אמר

היום זו בושה להודות ולומר:

-אני עושה מה שבעלי אומר!

-בת מלך מקומה פנימה!

-אני עקרת בית!

אבל מה לעשות שזו האמת ברוב הבתים החרדים, זו המסורת שהעברה מאב לבן. אצלנו יש מוסכמות, יש חלוקת תפקידים לפעמים ברורה והחלטית, גם אם לא מוצאת חן בעיני מישהו. כך למדנו. לתוך זה נולדנו. זו עובדה וקשה לשנותה, וביננו, בשביל מה לשנותה?

גם נשות הקריירה שביננו, הן הרבה יותר מכך נשות משפחה ברוך ה’ (ובואו נפסיק להתבייש גם בכך!)., עדיין לא הוכח שקונספציה אחרת שווה יותר, וזאת בהשוואה למהפכה הפמיניסטית שלא הביאה לתוצאה ברוכה במיוחד.

בנוסף לכך, דווקא ביושבנו על כס מלכות, אנו כמהות להיות לבושות כמלכות.

ואז, הפאה שלראשנו מתארכת, החצאית מתקצרת ולבסוף, מה השוני הגדול ביננו לבין צרינו?

אני אינני מהשתקנים,

אינני מהצנועים ביותר,

אינני מאלו הסבורים כי כול דיבור באישה ערווה.

ובכל זאת אני פונה אליכן, נשים:

כמהות להשמיע מה שיש לכן לומר?

השמיעו את קולכן באופנים אחרים.

מי צריך אתכן בכנסת?

שם בלאו הכי אין מקשיבים…

• מנוחה פוקס – סופרת, כתבת עיתונות, מטפלת משפחתית ומגישת תכניות ברדיו קול ברמה

הדפס כתבה

30 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    כל הכבוד
    09/12/2014 23:06
    נחמה
  1. בהחלט כך!!
    אין כתבה נכונה מזאת

  2. אמא חרדית
    09/12/2014 23:07
    דינה
  3. כל מילה בסלע , התחברתי לכל מילה הרגשתי שהרבנית מדברת מגרוני

  4. מה שנכון נכון
    09/12/2014 23:08
    זהבה
  5. סוף סוף איזה שאומרת ברבים את דעת כולנו

  6. יוצא מהכלל!!!
    10/12/2014 07:44
    יעל
  7. אחד המאמרים היותר טובים שקראתי

  8. דעתי
    10/12/2014 13:43
    יוסף
  9. כי יש לנו רבנים ואת צריכה לשאול רב לפני שעושים במיוחד משהוא ציבורי ולא מנצלים את החוק של שוויון הנשי כדי להתקדם

  10. כל הכבוד
    10/12/2014 17:24
    יוסי
  11. זו דוגמא לאשה חרדית שמשמיעה את קולה אך נשמעת לרבנים.

  12. האם כל התגובות שאתם מפרסמים הן אלה המצדדות בזו שמוכנה שהקדמה תכיל רק אותה?
    10/12/2014 18:09
    יעל
  13. גם לאשה השדרנית ברדיו, היו כאלה שהתנגדו ואמרו שאינה צנועה בשל עבודתה.
    אבל כשזה משהו שהיא רוצה לעשות ורואה בו חשיבות היא הולכת למרות הקולות הקוראים לה לא לעשות זאת.
    אלא מה ברגע שנשים כמוה רוצות לעשות משהו שחשוב בעיניהן, היא חוברת למי שניסה בעבר למנוע ממנה לשדר ועושה להן את מה שעשו לה בעבר.
    ובצביעות רבה טוענת ” ממילא לא מקשיבים בכנסת..”
    הרי אם זה כך, גם לח”כ הגברים לא מקשיבים ואולי כדאי שגם הם לא יבחרו לכנסת

  14. מי אתן שתתחרו איתי?
    10/12/2014 18:24
    מוטי
  15. הרי בעלי לא אמר לכן לרוץ לכנסת, כשם שאמר לי לרוץ לרדיו.
    אני בכלל עקרת בית! רק פה ושם רדיו, פה ושם תקשורת, במות, מקרופונים, ספרים, עיתונים, תמונותי בחוצות. אבל אני עקרת בית צייתנית, כנועה וצנועה, ואתן החצופות.

  16. בטח לא יפרסמו אבל אכתוב בכל זאת
    10/12/2014 20:27
    א.
  17. זה לא עניין של אופנה, שעכשיו זו “בושה” להגיד שנשים מקשיבות לבעליהן וכן הלאה. זה עניין של אמת ושל צדק. למה לרצות להיות מלכה בבית – או בכלל – אם חשובה הצניעות? אני לא רוצה להיות מלכה – אבל אני כן רוצה להיות אחראית על עצמי ועל גורלי, כמה שאני יכולה (כמובן שלא הכל בידיים שלי). הדברים שלך אינם נוגעים לאמת (שהיא, שנשים אינן שונות מגברים בשום אופן) אלא הם דרך לשמר את חולשתן של הנשים. כי אם כל הכבוד לעבודות הבית, ויש לי הרבה הערכה והנאה מעבודות כאלה, ברור שאישה עם כח פוליטי היא יותר חזקה מאשר אישה עם כח בבית. מילא שאת לא רוצה להיות בכנסת, גם אני לא וזה בסדר, אבל למה את מדכאת את כל אחיותייך? תחת אילו ערכים? הרי פעם אף אחד לא היה מעלה על דעתו להכניס אישה לרדיו והנה, פתאום זה בסדר. אז למה לדכא את צעדיהן של אחרות? הרי מי שצנועה – צנועה תשאר, הכנסת זה לא מה שישנה אותה.

  18. היגב
    10/12/2014 20:54
    אפי בראל
  19. ראשית אמיין שאני חילוני מאמין. זו לא בושה לשמוע בכל הבעל. זו לא בושה להיות עקרת בית. זו לא בושה להתנהל על פי בת מלך כבודה פנימה. באותה מידה בהן אני מאוד מעריך נשים עצמאיות עובדות המתנהלות באופן חופשי אני מעריך מוקיר מבין ומכבד עד מאוד נשים וכמובן גברים שחיים בהתאם לאורח החיים בעולם החרדי. קל מאוד לצדד בכל גישה. בעולם החילוני אני סבור שלו בכל בית היה הורה אחד רצוי אמא שמתפקד כעקרת בית מצב החינוך והתרבות בקרבנו היה טוב פי כמה מונים. למרות רצוננו העז להעניק לילדינו את החינוך וההכלה הנדרשת לא פעם אנחנו מתיחסים אליהם כמו אל עוד משימה בבית. קשה מאוד לשלב בין עבודה לימודים וגידול משפחה. תמיד מישהו יפגע ותמיד זו המשפחה שמשלמת את המחיר. אני מדבר כאב לארבעה ילדים כאשר את כולם גידלנו מרגע הלידה זוגתי ואני ללא שום סיוע משפחתי או אחר וכאשר שנינו עובדים ללא הרף. קצת ברחתי מהנושא אני יודע אבל ככה זה כשיש לך ADHD …אני יודע שככל שיהיו יותר נשים בעמדות מפתח כמו בכנסת זה יעשה רק טוב יותר לכולם. גם בכנסת אפשר וראוי לשמור על טוהרה ויושרה וחשוב אולי הכי חשוב להתחיל להעמיד את הגברים שבחבורה במקום בו מלכתחילה הם מצופים להיות. במקום של לתת כבוד, להעריך ולהוקיר את יכולתם של הנשים לתרום תרומה משמעותית בכל התחומים. אני יכול לכתוב שעות אבל לא בטוח שאתם יכולים לקרוא שעות. יישר כח לכל אחת באשר תבחר.

  20. הדברים שאת אומרת מביישים אותי בתור אישה.
    10/12/2014 22:35
    עדי
  21. הדברים שאת אומרת מביישים אותי בתור אישה. ואני מקווה שהנשים הצדיקות שמנהלות קרב צודק מאין כמותו לא ירפו ידיהן, בגלל קולות כמו שלך

  22. לא פרצת דרך. קיבלת מוכן.
    10/12/2014 23:04
    קרה לי בפוקס
  23. נשים אחרות נלחמו שיהיה קול אישה ברדיו, ואת קיבלת הכל מן המוכן.
    כעת את מרפה ידיהן של נשים אחרות, כדי שרק הקול שלך ימשיך להישמע.
    מביש.

    • רינה   11/12/2014 00:40

      אני לא מבינה איך בכלל יש לכן צד שלילי
      אני אוהדת מושבעת של הסופרת ,הבית מלא בספרים, אנו שומעים אותה ברדיו, צופים בה בטלוויזיה, ורואים בה כדוגמת חיים לכל בר דעת בעם ישראל
      הסופרת לא אמרה שיש משהו פסול בשילוב נשים בכל הדברים הפוליטיים אלא ציינה שבאופן יחסי העבודה מתאימה יותר לגברים שמתווכחים, צועקים, גוערים וכו
      אני מבינה שלא ביקרתן בכנסת או ניסיתן לשמוע מה מתרחש שם..
      אני אשה מסורתית ואני חושבת בדיוק כמוה-אנחנו לא מתאימות למקומות האלה הן מצד האופי והן מבחינת החשיפה שלנו למקום שלא מתאים לנו כלל..
      תודה רבה על עוד פנינה מבית היוצר של מנוחה פוקס!

  24. חרדי מהשורה
    11/12/2014 00:31
    יואל
  25. שמח לראות שעדין יש אנשים שפויים במדינה הזאת
    יישר כח -כתבה מושלמת

  26. הרב שלכם אינו אלקים. אני תוהה מתי תתחילו לחשוב עבור עצמכם.
    11/12/2014 04:42
    מזכירה לי את אירן ושות.
  27. עד מתי הביטול העצמי של חיי הגלות?
    הגלות נגמרה ב 1948.
    ותודה לצה’ל שמאפשר לכם לשדר, להתפלל ולהתבטל.

  28. סופרת גדולה
    11/12/2014 09:41
    מלכי
  29. זה נחמד לקרא סופרת כל כך מוכרת בדעות אקטואליות

  30. הכל נכון אבל
    11/12/2014 11:10
    אילה
  31. שידור ברבים אינו צניעות. הפועה בטלויזיה וגם כאן עם תמונה בפאה לא כל כך ארוכה אבל גם לא קצרה במיוחד כאשר כל גבר יכול לצפות בך ואת אינך כל כך זקנה אין לך מה להתבייש במראה שלך ובאנדרסטייטמנט!! אבל הצגתך בפומבי לעין כל זו איננה צניעות נקודה פסיק סוף פסוק!!!!
    אלו אולי זמירות חדשות המנשבות מזה כשנתיים במחוזותינו ומהר מאד זה גם יזרום הלאה והלאה. כל החדשנים הפשרנים והחרדקים הרימו ראש מזה למעלה משנתיים וזו התוצאה גם אם את סבורה שאת לא חלק מכך.

  32. אשה דתיה
    11/12/2014 17:39
    מוריה
  33. מנוחה פוקס. כותבת דברים בצורה מכובדת. אני חושבת שהיא לא מקצצת את הכנפיים של אלו שרוצות להתקדם. היא בדיוק דוגמה להתקדמות. כדאי להקשיב לה. לא להתלהם גם אם לא מסכימים לכל

  34. אומרת בקול את מה שכולן חושבות
    11/12/2014 17:41
    שולמית
  35. אני אשה חרדית הדוגלת בשילוב נשים בכל עבודה. במקרה זה מנוחה פוקס צודקת, היא לא דיברה נגד נשים רוצות להכנס לפוליטיקה ולהשתלב בעבודה. גם היא אישה עובדת ואפילו כתבה שהיא לא מהצנועים…היא אומרת משפט אחד בלבד שצורת ההתנהלות בכנסת היא לא כמו במקום אחר, למה להלביש עליה דברים שלא אמרה. חוץ מזה אל תזלזלו בכך שהיא גם סופרת, גם כתבת, גם רדיו גם טלויזיה דוקא בזה רואים שהיא אחת מאתנו.

  36. נכון חלקית
    11/12/2014 19:27
    אילה
  37. נכון ש”כל כבודה בת מלך פנימה” והכנסת ממש לא מתאימה לחרדיות ובקטע הזה צדקת בכל מילה אבל מי את שתטיפי?! ועוד את מצדיקה את ההתנהגות שלך פה!!!!!!!!!

  38. כל מילה ב סלע
    11/12/2014 22:53
    שרית
  39. צודקת מנוחה שהיא דוגמא לאשת קרירה .ובעלת השפעה .והלוואי שעוד נשים ילכו בעקבותיה. אבל לכנסת??הרי בל מי שמכבד את עצמו בורח או לא מתקרב לשם…גם אנשי אקדמיה מכובדים ומלומדים לא ילכו לשם. אז אישה?? ובקשר לחכ”ים החרדיים אני באמת מרחמת עליהם…….

  40. אני לא מבין
    12/12/2014 09:12
    מאיר
  41. המזכירה של ריבלין מי החברי כנסת החרדים כינו בעבר “החברת כנסת החרדית” היכן היא עבדה? אם לא בכנסת, היא קידמה את ריבלין בכל תחום, ולמה זה בסדר? כי חמיה סידרה אותה וזה היה בסדר, או שהיא פשוט נכנעה לרצון בעלה…

  42. דעה מאוזנת
    12/12/2014 11:11
    צופיה
  43. מנוחה פוקס בעד קידום נשים עובדה שהיא מתקדמת בעצמה. כל אלו שמדברות נגד זה שמשדרת פשוט סותרות את עצמן, הדבר היחיד שהיא מתנגדת לו זה ללכת לכנסת.
    לדעתי דוקא היא עם כתיבתה המצוינת עם כושר דיבורה ועם ההבעה המעולה ראויה להכנס לכנסת.
    ואני פונה אלייך מנוחה תהיי הנציגה שלנו ותוכיחי שאפשר לעשות הכל בנועם.

  44. כל כך עצוב לקרוא
    13/12/2014 05:19
    שתום העין
  45. באה אישה שפרצה גדרות ואומרת לאחיותיה: “אל תפרצו. אני פרצתי בחכמה ובשיקול דעת, ואתן לא תדענה לעשות כמוני”.
    אני אדם חילוני, ועצוב לי לראות את המדוכאת מתגאה בדיכוי שלה ומצטרפת לדיכוי אחיותיה.

  46. טור מעולה מנוחה - לכנסת
    13/12/2014 17:50
    מאיר
  47. מצרף לקריאות להריץ את הדברת פוקס לכנסת. מתאימה בהחלט.

  48. הציבור החרדי משתנה לנגד עינינו - וזה מרתק
    14/12/2014 14:02
    דוד
  49. מנקודת מבט סוציולוגית זה מרתק. בבחירות הקודמות מאמר כזה לא היה רלוונטי. ואם כן, אז בבחירות שלפניהן לא.
    משהו זז, כעין תנועה טקטונית שאי אפשר להימנע ממנה כי כולנו עומדים על אותו כדור הארץ ועל אותם לוחות שניצבות עליהן הארצות והיבשות. השיח מתפשט מציבור לציבור והפמיניזם – תרצו או לא – הפך לשפה שכולם יכולים וצריכים לדבר בה. אפילו “יתד”. בבחירות האלה לא תיבחר אישה לרשימה חרדית, ואולי לא בבחירות הבאות. אבל זה עניין של זמן. רק עניין של זמן עד שההמוניה הפטריאכלית תקרוס אל תוך עצמה ותיצור רסיסי מפלגות מזן שונה, וביניהן גם מפלגות עם ייצוג נשי. וזה יקרה בדורנו. לא בעוד מאה שנה. כי מהלכים חברתיים עובדים היום מאוד מהר. מאוד.

  50. תודה על כל התכניות
    26/07/2015 15:59
    שושנה
  51. תודה רבה

  52. תודה רבה
    11/08/2015 19:24
    חיים
  53. נהניתי והסכמתי עם כל מילה!

  54. מנוחה פוקס אישה
    18/08/2015 09:46
    מירי
  55. מדהימה עם לב טוב וראש פתוח. היא לא מצרה לאף אחת את הדרך אלא רק רוצה שלא ילכו בניגוד לבעליהם!

  56. כתבה מרתקת!
    18/08/2015 09:47
    מאיר
  57. נהניתי מכל מילה