תיעוד: המסע להצלת שברי המצבות של יהדות פולין

צעיר יהודי שעלה לישראל מבריטניה, בן למשפחת ניצולי שואה, החליט להקים ארגון מתנדבים כדי לאסוף את שרידי מצבות היהודים, שהפולנים השתמשו בהן לעבודות בניין אחרי המלחמה • ערוץ 2 מביא את סיפורו
רותי שילוני, חדשות 2
כ"ח ניסן התשע"ד / 27.04.2014 21:12

כבר כמעט שנתיים שג’וני דניאלס, צעיר בן 28 שעלה מאנגליה, מסתובב בפולין ומחפש. מה הוא מחפש? זיכרונות, עדויות ואנשים שיעזרו לו בפרויקט של חייו:  איתור והצלת שברי מצבות של יהודים, שנהרסו והפכו לקירות, מדרגות ומדרכות בפולין.

“אני רוצה להחזיר את האבן הזו לבית הקברות, לשם היא שייכת”, אמר דניאלס, לאחר שמצא אבן של מצבה ששימשה לבניית גן משחקים. “בפולין, כשאתה זורק מטבע, אתה פוגע במשהו שקשור להיסטוריה שלנו”, מספר דניאלס. “70 שנה לא עשו את זה, ועוד 70 שנה לאף אחד לא יהיה אכפת. זו חובה שלנו לעשות את זה ומיד”.

דניאלס, בן למשפחת ניצולי שואה, החליט להקים את ארגון ‘ממעמקים’ אחרי ביקור אקראי בפולין, ולהפוך אבן על אבן כדי לחפש מנוח למתים ולאסוף את שברי המצבות, שנהרסו – בין אם על ידי הנאצים או על ידי הפולנים – והפכו לחומרי בניין.

לא רחוק מהנדנדות של הילדים בפארק בוורשה, דניאלס מוצא שרידי מצבות, שלפני עשרות שנים שימשו לבניית הגינה הציבורית. “זה לא פשוט למצוא מצבות באמצע גן ילדים”.

יחד עם דניאלס משוטט לוקש בקסיק, צלם פולני נוצרי, שתיעד במשך שנים מצבות יהודיות שהפכו לאבני בנייה או מדרכות, במצוקה שאחרי מלחמת העולם השנייה. “ההיסטוריה של המדינה שלי חשובה לי, וזה סמל למה שהיה כאן. כשהתחלתי להתעניין בתרבות היהודית, שאלתי את עצמי איפה המצבות, ולא חשבתי שיהיו כל כך הרבה מקרים כאלה”, אומר בקסיק.

יותר מ-3 מיליון יהודים חיו בפולין לפני המלחמה – יותר מכל מדינה אחרת באירופה – ו-90% מהם נרצחו בידי הנאצים ועוזריהם. הקהילה היהודית הקטנה בפולין לא מצליחה לשאת לבדה בנטל השימור.

לחלל הזה נכנס דניאלס עם המתנדבים שלו, ועם סטודנטים ועיתונאים מוורשה, שמחפשים ברחבי פולין את מה שהזמן הסתיר – שברי המצבות. 

את האבנים והמצבות הכבדות שמצא הוא מניח בתוך שטח בית הקברות “ברודנו” בוורשה. “אלו שמות של אנשים שאף אחד לא יזכור אותם. אם גוי יראה את המצבות זרוקות ככה, הוא יגיד שבטח ליהודים לא אכפת, ולכן אפשר להשתמש בזה כמדרגה”..

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות