אבל במשפחת לאו: נפטר האח נפתלי שהציל את ‘לוליק’ בשואה

שלומי צור
|
י"ד כסלו התשע"ה / 06.12.2014 21:37
במוצאי שבת נפטר, בגיל 88, העיתונאי נפתלי לאו-לביא, אחיו של הרב הראשי של תל אביב יפו הגרי”מ לאו • היה עיתונאי ב’הארץ’, דובר משרד הביטחון וקונוסול ישראל בניו יורק

עם כלביא: נפתלי לאו-לביא ז”ל, אחיו של הרב הראשי לישראל לשעבר ורבה הראשי של תל אביב יפו, הגרי”מ לאו, , נפטר בצאת השבת בגיל 88.

לאו לביא הוא אביו של הרב בני לאו, רב שכונת רמב”ן בירושלים.

בשנות השואה נפתלי ואחיו הקטן הרב ישראל מאיר נשלחו למחנה העבודה צ’נסטוחובה, ומשם הגיעו למחנה הריכוז בוכנוולד, כשנפתלי דואג בכל דרך לקיים את צוואת אמו: להגן ולשמור על אחיו הצעיר – ובכך למעשה הציל את חייו.

בספרו ‘אל תשלח ידך אל הנער’ מגולל הרב ישראל לאו כיצד הדפה אותו אמו, רגע לפני שנלקחה אל מותה – לזרועותיו של האח נפתלי, וציוותה עליו ‘שמור על לוליק’.

נפתלי קיים את צוואת הוריו, והצליח להבריח את האח הקטן שוב ושוב, מרכבת לרכבת, ממחנה למחנה, כשהוא משמש לו אב ואם. כשהגיעו לארץ, קיים נפתלי את בקשתו של האב, וסייע לאחיו להקדיש את חייו למסלול הרבנות, כשבכך ממשיך הרב ישראל לאו שושלת רבנות של למעלה מאלף שנים.

נפתלי התגורר ברמת גן. הוא עבד כעיתונאי בעיתון הארץ תחת שם העט נפתלי לביא, שאחר-כך אף הפך לשמו.

היה מקורב מאוד לשר הביטחון דאז משה דיין, ושימש כדוברו במשרד הביטחון ובהמשך במשרד החוץ. ב-1981 מונה לקונסול ישראל בניו יורק.

היה חבר בחבר המנהלים של שערי צדק, וקיבל את אות יקיר ירושלים.

חיבר את הספרים ‘פיוטרקוב טריבלונסקי והסביבה’, ו’עם כלביא’.

בשנת 2006 לכבוד יום הולדתו, הוציא בנו ד”ר בני לאו, ספר לכבודו ‘עם לבדד: מולדת ופזורה’.