הקרב על הרב • זעם ביהדות התורה: ברקת בחר בפסיקת רבני ירושלים

שמעון ליברטי
|
ז' כסלו התשע"ה / 29.11.2014 20:01
פרסום ראשון • בעקבות גל הטרור ולאחר חוות דעת של מפקד המחוז – התירו הרבנים הראשיים של ירושלים לסיירי ביטחון יהודים לעבוד גם בשבת, במידה ולא יתאפשר להפעיל נכרים, תוך הנחיות שונות • אליעזר ראוכברגר לחרדים10: “בלי לקבל פסק הלכה בעניין מהרבנים הראשיים לישראל שליט”א, זו פירצה חמורה ביותר והפרת הסטאטוס קוו בעיר”

פרסום ראשון: בעקבות גל הטרור בירושלים הופעלו במהלך השבת ניידות עירוניות של סיירי ביטחון, שחלקם יהודים – זאת באישור הרבנים הראשיים של העיר, הראשל”צ הגרש”מ עמאר והגר”א שטרן.

ביהדות התורה זועמים על שהעירייה פעלה לפי פסק ההלכה של רבני העיר, ולא המתינה לפסיקת הרבנים הראשיים לישראל, הראשל”צ הגר”י יוסף והגר”ד לאו.

כפי שנחשף לראשונה בחרדים10, אחרי שההצעה להפעיל גם סיירי ביטחון יהודים עלתה בהנהלת העיר, ביקש יו”ר סיעת ש”ס בירושלים נתי לסרי, להפנות את השאלה אל רבני העיר. הוא עצמו הפנה את השאלה אל הגרש”מ עמאר ושוחח עמו על כך. בשיחה סוכם כי העירייה תפנה את השאלה בפירוט אל שני הרבנים.

השאלה אכן הופנתה אל הרבנים, והם קיימו התייעצות משותפת, במהלכה סוכם כי יבדקו את נחיצות העניין מול המשטרה, ובמידה ויתברר כי אכן מדובר בפיקוח נפש – יתירו, תוך מתן הנחיות מפורטות להימנעות ככל האפשר בחילול שבת.

הגר”ש עמאר שוחח עם אנשי המשטרה, ולאחר חוות דעת של מפקד המחוז, ניצב משה צ’יקו אדרי, כשהתברר כי אכן יש צורך גדול בניידות העירוניות – החליטו הרבנים להתיר את השימוש בניידות, תוך שהם מדגישים כי יש להשתדל ככל האפשר להפעיל רק נוכרים, ורק במידה ולא ניתן, או שיש צורך בעוד ניידות, אפשר שנהגים יהודים יפעלו בשבת.

הרבנים העבירו הנחיות לאחראי הביטחון בעירייה, בכדי להפחית את חילול השבת, כדוגמת ההוראה שלא לכבות את הרכבים בעת החלפת משמרות.

אך למרות ההיתר של רבני העיר – ביהדות התורה זועמים ודורשים להפנות את השאלה אל הרבנים הראשים לישראל, הראשל”צ הגר”י יוסף והגר”ד לאו. זאת בשל התנגדותם לרבנים החדשים שנבחרו.

יו”ר סיעת דגל התורה, אליעזר ראוכברגר, מסר בתגובה לחרדים10: “סיעת יהדות התורה סבורה שהפעלת ניידות עירוניות על ידי יהודים, בלי לקבל פסק הלכה בעניין מהרבנים הראשיים לישראל שליט”א, זו פירצה חמורה ביותר והפרת הסטאטוס-קוו בעיר.

“מדובר בצעד בעל השלכות ארציות, שעיריות אחרות עלולות לחקות את ירושלים, ולכן רק הרבנים הראשיים לישראל יכולים לקבוע הלכות בנושא וכיצד יש לנהוג.

“ביום שישי הסיעה דרשה שלא להפעיל את הניידות השבוע בשל איושם על ידי יהודים. לצערנו הרב, העירייה לא נענתה לדרישתנו, ואנו רואים זאת בחומרה וסבורים שמדובר בהפרה של הסטאטוס-קוו.

“לא נסכים שהדבר ישנה גם בשבוע הבא, ובמהלך השבוע נטפל בנושא מול לשכות ראש העיר ומנכ”ל העירייה, על מנת שבשבת הבאה הניידות יופעלו על ידי דרוזים, כפי שכבר נאמר לנו שיהיה”.

ראוכברגר הוסיף: “חומות השבת בירושלים נפרצו כבר מזמן. העיר מלאה בחילולי שבת בפרהסיה, תוך הפרה בוטה של חוק העזר העירוני, ולא ניתן בשום אופן יד לפרצה חמורה נוספת”.

יו”ר סיעת אגודת ישראל בירושלים, יעקב הלפרין, אמר לחרדים10: “פיקוח נפש בעניינים ציבורים כאלה, רק בכיר בהוראה ודיינות, לאחר דיוני עומק יכול להחליט. ומבלי זה – זה משחק מילים, ופעולה שיוצרת מחלוקות בעיר.

לדבריו, “מחר נכנס את החברים לדון ולהחליט”.

נזכיר כי במכתב ששיגרו ביום חמישי יו”ר דגל התורה אליעזר ראוכברגר ויו”ר אגודת ישראל יעקב הלפרין לניר ברקת, נאמר: “בשם סיעת יהדות התורה אנו מבהירים כי באם מבקשים לאייש ולהפעיל בשבתות את ניידות השמירה העירוניות באמצעות יהודים, אין באפשרותנו להסכים לכך, אלא בגיבוי של פסיקה הלכתית מאת הרבנים הראשיים לישראל בלבד, מאחר ומדובר בנושא בעל משמעות הלכתית רחבה והשלכות רוחביות וארציות.

“ברצוננו להדגיש, כי ללא קבלת היתר הלכתי מהרבנים הראשיים לישראל, הפעלת ניידות שמירה עירוניות באמצעות יהודים בשבתות, בכל מקום בעיר ללא הבדל, מהווה הפרה חמורה של הסטאטוס קוו ואנו מתנגדים לכך בנחרצות.

“למותר לציין כי עמדתנו היא שיש וניתן ולהפעיל את הניידות הללו באמצעות אינם יהודים.

“יובהר, כי עמדתנו זו הינה כבר לשבת הקרובה”.

גם גורמים בש”ס, ששוחחו עם חרדים10, הביעו תמיכה דווקא בהצעה של ראוכברגר.

מנגד, כאמור, נתי לסרי פנה לרב עמאר: “נתבקשתי היום על ידי הנהלת העירייה, לאשר העסקת עובדי עירייה יהודיים, בסיירות ביטחון בשכונות החרדיות, דוגמת רמת שלמה, רמות, סנהדריה ועוד, על מנת להגביר את תחושת הביטחון וההרתעה עקב המצב הביטחוני בעיר”, כתב במכתב.

“מיותר לציין, שבעיר ירושלים כולה יש תגבורת של אלפי שוטרים וחיילי משמר הגבול מרחבי הארץ, אשר עושים עבודה דומה לזו, במסירות נפש כחלק מעבודתם הקבועה.

“עמדתי האישית”, מציין לסרי. “להתנגד לדבר, מאחר ומדובר בעובדי עירייה יהודים שאין זו עבודתם הקבועה, ובעיר יש שוטרים רבים, ובמיוחד שלא יועיל להוסיף שמירה, ככל שירצו, בכדי להגיע לכל רחוב בכל שכונה.

“בנוסף לזה, אנו נאבקים רבות על מנת לשמור את חוקי השבת והמנוחה, על מנת שלא יעסיקו במקרים נוספים עובדים יהודים, ודבר זה יהווה פרצה בקבלת ההחלטות”.

הוא מוסיף, כי “קיימת אפשרות נוספת, שיערכו לשבתות בחברות שמירה חיצוניות, המעסיקות דרוזים, או כאלו שאינם יהודיים ואינם מהווים סיכון בטחוני, ותרומתם לביטחון ישראל רבה ומוכחת”, מסיים לסרי.

תגובת העירייה: “לאחר שהתקבלה עמדת מפקד המחוז במשטרה כי נידות הביטחון העירוניות נחוצות, ומסייעות למשטרה ולאחר התייעצות עם רבני העיר הראשיים, הופעלו ניידות הביטחון, העירוניות במתכונת מצומצמת בשבת, לשמירה על ביטחון התושבים.”

מלשכת הגרש”מ עמאר לא התקבלה תגובה.

בלשכת הגר”א שטרן אישרו את הפרטים.

בשולי הפרשה, ישנו סיפור מעניין: ביום שישי ביקש הרב שטרן להעביר את ההנחיה לקב”ט העיר, אך לא ידע את שמו ואת מספרו. הרב לא המתין למקורביו, והתקשר בעצמו למוקד 106 של העירייה, וביקש מהמוקדנית – שהופתעה לשמוע את רב העיר – להעביר אותו לקב”ט.