הכתובה – לא רק לתמונות: על תוקפה המשפטי והכלכלי

הכתובה אינה רק כרזת קרטון יפה אותה מקריא אחד מן הנכבדים בחופה • מדובר במסמך משפטי לכל דבר ועניין • מה כוללת הכתובה? מה הוא הסכום הרשום בה? ומתי אפשר ורואי לוותר עליה? • עורך הדין אריאל דרור על הכתובה היהודית
אריאל דרור
ה' כסלו התשע"ה / 27.11.2014 15:49

במדינת ישראל, לבית הדין הרבני הסמכות הבלעדית לדון בנושא הכתובה, וזאת במסגרת סמכותו הבלעדית להורות על גירושין.

במסגרת דיוני גירושין בבית הדין הרבני,  פונים הדיינים לאישה ושואלים אותה , כדבר שבשגרה, האם היא עומדת על כתובתה  – היינו, דורשת לקבל אותה.

פעמים רבות, האישה עונה בשלילה, בלי להקדיש לדבר מחשבה רבה, ולמעשה היא מוחלת על כתובתה.

במאמר זה אבהיר כי הכתובה הינה מסמך משפטי לכל דבר ועניין – מעין שטר חוב – בו מתחייב הבעל בחיובים שונים כלפי אשתו – ובאם האישה לא אבדה את זכאותה לכתובה – היא זכאית לקבל הסכום הנקוב בה.

א. מה כוללת הכתובה?

הכתובה כוללת את חובותיו של הבעל כלפי אשתו במהלך הנישואין, ובמקרה של גירושין, ונועדה, מבחינה הלכתית, להגן על האישה מפני גירושין פזיזים.

במהלך הנישואין, הבעל מתחייב לזון את אשתו, לפרנסה, לכבדה, ולדאוג לצרכיה.

 בנוסף מתחייב הבעל על סכום מסוים, על פי החלטתו, אותו ישלם לאשתו במקרה של גירושין.

 ב. מה לגבי סכום הכתובה?

 מקובל לבקש מהחתן כי ירשום בכתובה סכום בו הוא יכול לעמוד- על מנת למנוע מצב בו הצדדים יגיעו לגירושין, האישה תעמוד על כתובתה- אולם לבעל לא יהיה כיצד להיפרע.

 באם בני הזוג מגיעים לבית הדין- והדיינים משוכנעים כי מדובר בסכום גבוה ודמיוני, הוא רשאי להורות על הפחתתו. אולם, אם בית הדין סבור כי הבעל יכול לשאת בסכום הכתובה, אף אם הינו גבוה, הוא לא יורה על הפחתתו, והבעל יצטרך לשלם סכום זה כחלק מתנאי הגירושין, על מנת שיוכל להתגרש.

 אציין כי במידה ומדובר בבני זוג שנשאו טרם כניסתו למטבע של השקל החדש, אזי ישנה מחלוקת כיצד לקבוע הסכום המעודכן. דיינים מסוימים סוברים כי יש לבצע הצמדה למדד כיום, וכך למעשה ניתן להגיע לסכומים גבוהים מאוד, של מאות אלפי שקלים.

לעומתם יש הסוברים כי יש לקחת את אותו סכום בסיס- רק בשקלים חדשים ללא הצמדה, כך שאם לדוגמה רשום 10,000 שקל ישן, אזי מגיע לאישה 10,000 שקל חדש.

ישנם בית דין אשר נוקטים בדרך האמצע, ומציעים סכום פשרה, לפי נסיבות העניין.

ג. מתי בכל זאת ראוי לוותר על הכתובה?

לעיתים, ויתור על הכתובה הינו מהלך נכון, במסגרת כלל הליכי הגירושין. כך לדוגמה, ויתור על הכתובה יכול להיות מוצדק באם האישה מעונית בגירושין מהירים, ועל כן לא רוצה לבזבז זמן מיותר על דיונים בנושא הכתובה.

כמו כן, גם במקרה בו הצדדים  נמצאים במגעים מתקדמים להסכם גירושין כולל, בו קבלה האישה את מרבית דרישותיה- יתכן בהחלט כי במסגרת ההסכם יהיה מוצדק לציין כי האישה מוחלת על כתובתה, על מנת שלא “לפוצץ” ההסכם – הכל כמובן תלוי נסיבות, וכאשר חשוב לבחון כי אכן האישה תוכל לפתוח בפרק ב’ בחייה יתחיל באופן חלק, מהבחינה הכלכלית.

(בהקשר זה יצוין כי כל הסכם גירושין חייב לכלול התייחסות לנושא הכתובה- האם האישה מותרת עליה לחלוטין, או שמא זכאית לסכום מסוים שיקבע בהסכם).

 על כן, ראוי כי כל אישה הזכאית לכתובה, תהיה מודעת למשמעותה הכלכלית, במסגרת הליכי הגירושין, ולא תמהר למחול עליה ללא מחשבה נוספת.

 כל האמור במאמר זה לא בא במקום ייעוץ משפטי פרטני ולא מהווה לו תחליף. ההסתמכות על המידע באחריות המשתמש בלבד.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות