צנזורה ברשת: קצין משטרה בכיר יוסמך לחסום גישה לאתרי אינטרנט

עקב מגבלה טכנולוגית, לא ניתן לחסום גישה לאתר המתארח על שרת הנמצא בחו"ל, בלי שיחסמו יחד איתו אלפי אתרים חפים מפשע • נציג איגוד האינטרנט הישראלי: "ההצעה חסרת תועלת, ניתן להעביר כל אתר לכתובת אחרת"
יוני גרין
כ"ו חשון התשע"ה / 19.11.2014 14:19

מפקד מחוז במשטרה יוסמך להורות לספק אינטרנט לחסום גישה לאתרי אינטרנט המשמשים לביצוע עבירות, ובהם אתרים שמוכרים סמים. כך קובעת הצעת חוק שנדונה היום (רביעי) בוועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת. על פי ההצעה, ההוראה לחסימה תאושר גם אם החסימה עלולה לחסום אלפי אתרי אינטרנט תמימים.

על פי החוק הפועל כיום, מוסמך מפקד מחוז במשטרה להוציא צו מינהלי להגבלת שימוש במקום המשמש לעבירות חמורות בתחום המוסר, או לסחר בבני אדם, עד 30 יום – כאשר יש “חשד סביר כי המקום משמש לביצוע עבירה וכי יש יסוד סביר לחשש שהמקום ימשיך לשמש לביצוע עבירה”, אם לא יוגבל השימוש במקום באופן מיידי.

באישור בית המשפט, ניתן להוציא צו לתקופה של 90 יום, צו שניתן להאריכו לתקופות נוספות.

הצעת חוק ל’הגבלת שימוש במקום לשם מניעת ביצוע עבירות’, מבקשת להרחיב את הסמכות להורות על הגבלת השימוש במקומות המשמשים לביצוע עבירות המנויות בתוספת להצעת החוק, ולהחילו גם על אתרי אינטרנט. החוק יוחל באמצעות צו שיורה לספקי גישה לאינטרנט, ולמנועי חיפוש ישראליים, לחסום את הגלישה לאתרי אינטרנט המשמשים לביצוע עבירות.

עד כה ניתן היה להוציא צו לאתר ה’מתארח’ בשרת אינטרנט ישראלי. ואולם, עקב מגבלה טכנולוגית, לא ניתן לחסום גישה לאתר ספציפי המתארח על שרת הנמצא בחו”ל, בלי שיחסמו יחד איתו מאות ואולי אף אלפי אתרים אחרים חפים מפשע.

יושב מועצת הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול צבי הנדל תהה, מדוע לא כוללת הצעת החוק גם את עבירת הסחר בסם מסוג מריחואנה.

נציג איגוד האינטרנט הישראלי עו”ד חיים רביה התנגד להצעה. לדבריו, ההצעה חסרת תוחלת כיוון שעיקר הפעילות העבריינית עברה לפעול באינטרנט סמוי (דארק-נט). יתירה מזאת, בלחיצת כפתור, ניתן להעביר כל אתר לכתובת אחרת. עורך הדין הלין על כך, שמדינת ישראל לא מצטרפת לאמנה הבין לאומית למניעת עבריינות באינטרנט.

ראש תחום חקירות ביחידת הסייבר הארצי רפ”ק ניר אלקבץ אמר כי הסמכות לחסום גלישה לאתר, תהווה “נדבך נוסף במניעת כניסת גולש תמים למקום שהוא לא חפץ בו ויהיה קשה לו לצאת משם”.

הדפס כתבה

תגובות

הוסף תגובה חדשה
אין תגובות