מתגרשים: מה הוא הסכם ממון, והאם הוא מומלץ?

לא מעט זוגות מבקשים לנסח ביניהם 'הסכם ממון' שיסדיר את עניניהם הכלכליים במידה ויחליטו להיפרד • האם מדובר בהליך נכון, טכנית והלכתית, ומה משמעותו? • הטוען הרבני רפאל אוחנה מסביר
רפאל אוחנה,טוען רבני
כ"ט ניסן התשע"ד / 28.04.2014 23:21

מהו הסכם ממון?

הסכם ממון הוא הסכם בעל תוקף משפטי הנערך בין בני זוג לפני הנישואין, ומטרתו להסדיר בהסכמה בין בני הזוג עניינים פיננסיים אשר עשויים להיות שנויים במחלוקת אם וכאשר יתערערו היחסים ויעלו הנישואין על שירטון. כמו כן הסכם זה יכול להסדיר את זכויותיו וחובותיו של כל אחד מבני הזוג גם בעודם נשואים באושר, וזאת על מנת שלא יחול עליהם החוק הכללי. הסכם ממון להיות מאושר בפני בית הדין הרבני או בית משפט לענייני משפחה, וככל שיאושר קודם מועד הנישואין, יוכל להיות מאושר אף בפני נוטריון או רשם נישואין. הסכם ממון טרם הנישואין ניתן לאשר בחתימתו של נוטריון, או בפני רושם הנישואין במועצה הדתית שבה נרשמו בני הזוג לנישואין, ובמידה ויאושר לאחר הנישואין, כי אז יהא צורך כאמור לאשרו בבית הדין הרבני או בבית משפט לענייני משפחה.

בשביל מה צריך את זה?

אין זה סוד כי בשנים האחרונות, קיימת עלייה משמעותית באחוז הזוגות המבקשים לערוך הסכם ממון אשר יסדיר את מהלך חייהם המשותפים יחדיו. ללא ספק, הסיבה לכך נעוצה באחוז הגירושין הנמצא בעליה,  וכאשר הנישואין עולים על שירטון, לעיתים מוצאים בני הזוג את עצמם נקלעים ליריבות משפטית שעריכת הסכם ממון מפורט היה חוסך.

האם ההליך אכן מומלץ?

הדעות חלוקות בזה. קיימת גישה בקרב הדיינים, כי אם אמנם הצדדים יעגנו את פירוק השיתוף בהסכם קודם הנישואין, הדבר יתכן מבחינת ההלכה, אולם ספק אם נכון לעודד עשיית הסכמים כאלה, שכן בכך אנו מעודדים את האפשרות או את הגורם מבין בני הזוג אשר בקלות דעת מבקש לפרק את המשפחה, ומסייעים בידיו.

כמו כן הדיבורים על הסכם ממון משבשים לא פעם את היחסים בין הצדדים. כך גם עורכי הדין תורמים לעתים את שלהם בהעלאת תסריטי אימים על קריסת הנישואין וההשלכות הכלכליות הכרוכות בכך. כך נעכר לו המרקם העדין של היחסים בתחילת הנישואין, וזו בהחלט לא סגולה מומלצת לרפד בה את תחילת דרכם של בני הזוג. הדרישה לחתום על הסכם ממון נתפסת בעיני רבים כפגיעה באמון לשותפות ולא פעם הובילה את בת הזוג, לקבל ‘רגליים קרות’ ואף להביא לביטול הנישואין.

מאידך, הדעה האחרת, הרווחת אף יותר, היא שיש לעודד עריכת הסכם ממון, ובפרט טרום נישואין שניים, על מנת למנוע יריבות משפטית שלעיתים לוקחת שנים.

כך או כך – אם החלטתם לעשות הסכם ממון, עשו זאת בתבונה ובעיקר ברגישות.

ומה בנוגע לכתובה?

יש לציין, כי ככלל, לפי סעיף 17 לחוק יחסי ממון, אין בהוראות חוק יחסי ממון ובחלוקת הרכוש בין בעל לאישה, כדי לפגוע בזכויות האישה לפי כתובתה.

יחד עם זאת ניתן לראות בפסקי דינים שונים שניתנו לאחרונה, כי ניסוח דווקני בהסכם ממון, יכול לפטור את הבעל מחיובו לכתובה.

כך למשל בפסק דין של בית הדין הרבני האזורי בבאר שבע שניתן בתיק מספר 944846 , ואשר ניתן לפני כחודש, חייב אמנם בית הדין את הבעל בכתובה, אך בפסק הדין סייג זאת בנימוק כי לא היה בניסוח בכדי לחייב את הבעל בכתובה. ההמלצה היא איפא: אם החלטתם לסייג את עניין הכתובה בהסכם ממון, חשוב שהניסוח יהא דווקני ובהתייעצות עם טוען רבני.

אין במאמר זה כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי

הדפס כתבה

9 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    כמה שרפאל אוחנה צודק. אם היו עושים הסכם ממון, הרבה בלאגן היה נחסך.
    29/04/2014 03:59
    אורי
  1. כמה שרפאל אוחנה צודק. אם היו עושים הסכם ממון, הרבה בלאגן היה נחסך.

  2. רפאל אוחנה כרגיל יסודי ומקצועי ואוהב לעזור
    29/04/2014 17:09
    מישהו שמכיר
  3. רפאל אוחנה כרגיל יסודי ומקצועי ואוהב לעזור

  4. טוען רבני אוחנה ישר כח!! זה נכון. הסכם ממון לאט לאט נכנס גם לציבור הדתי. וטוב שכך.
    30/04/2014 15:18
    דתי
  5. טוען רבני אוחנה ישר כח!! זה נכון. הסכם ממון לאט לאט נכנס גם לציבור הדתי. וטוב שכך.

  6. לא עושים הסכם כי לא נעים....
    01/05/2014 02:28
    תומר
  7. היום זה מקובל, הכתבה נכונה ומעולה למתלבטים אם לעשות או לא, אז ודאי שכדאי, ואפשר לעשות בדרך יפה!

  8. אני מכירה באופן אישי מאורסים שעשו הסכם ברוח טובה וזה מנע מהם דיונים. כך שזה מומלץ.
    01/05/2014 11:21
    אורית
  9. אני מכירה באופן אישי מאורסים שעשו הסכם ברוח טובה וזה מנע מהם דיונים. כך שזה מומלץ.

  10. טוענת רבנית
    01/05/2014 14:40
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  11. כתבה טובה ומחכימה , אתר איכותי במיוחד תמשיכו ככה כל הכבוד
    הגיע הזמן שגם לציבור החרדי יהיה פה ולשון כזה ולא כשאר האתרים החרדים שמשעממים נורא

  12. נקודה למחשבה והתפכחות
    04/05/2014 20:55
    פלוני
  13. עם כל הכבוד לכל המגיבים הסכם ממון הוא לא המצאה של הדור האחרון הענין מופיע כבר בהלכה במקרים מאד מסוימים אבל ככלל הוא רע ומר למוסד הנישואין . חז”ל ברוחב דעתם ידעו וחזו ברוח קדשם מה טוב לתקן ומה לא ואם לא תקנו זאת עד היום הוי אומר שהסיכון מרובה מן התועלת שבו.
    אנשי מקצוע בתחום יודעים ומכירים היטב את הסוגיא וכבר נכתבו על כך מאמרים רבים ע”י דיינים ותיקים ותלמידי חכמים שהסכם ממון זה מטרתו לרוקן מכל תוכן את הכתובה ואת קדושת החיים היהודיים ולהנגיש את כל מוסד הנישואין לאנשי חוק ומשפט משוללי כל גישה יהודית כך שהקידושין החופה היחוד ומאידך הגט הופכים לסמלים יהודיים גרידא ללא כל משמעות מחייבת.
    הבה נסמוך ונשען על כל גדולי ומאורי הדורות שעברו שהשכילו לכרוך את הכל יחד מבלי לעשות פירוד או רווח בין הדבקים .

    • קורא   05/05/2014 00:34

      למגיב 7 מה עדיף?? שלא יעשו הסכן ממון ואחר כך כשמתגרשים [ולצערנו זה קורה היום הרבה] יגיעו להתדיינות מכוערת עד ששני הצדדים כולל ילדיהם יהיו אומללים??.
      לעומת כן – הסכם ממון חוסך את הבלאגן הנוראי הזה.

      • משקיף   05/05/2014 19:43

        א. הסכם ממון הוא לא נוסחת פלאים לגירושין . טוענים רבניים ממולחים ועורכי דין משופשפים יודעים היטב לסבך ולהתל במערכת ולגרום לסחבת וכדברך ל”גירושין מכוערים” למרות כל הסכמי הממון
        ב. אנו כיהודים שומרי תורה ומצוות לא מחפשים תחליפים לדיני התורה גם אם במקרים מסוימים זה בא על חשבון נוחיותנו ואנוכיותנו. זאת היא אמונתנו וברגעי קושי כגון אלו אנו נבחנים.
        ג. מגיב 7 השכיל במשפטים קצרים ומתומצתים להסביר את המזימות של כל אותם משפטנים שמנסים להוביל את הנושא לפסים ממלכתיים וכמאמר החכם שצריך לדעת לקרוא גם בין השורות….