מה התרחש בירוחם? הבחירות בדרום כמשל לסכסוך הליטאי

האם תנועת 'בני תורה' ניסתה לחבל בהצלחת הרשימה המרכזית שס"ג בבחירות למועצת ירוחם? • בית הגר"ש אוירבעך: "בשום אופן לא" • אלא שקלטות המובאות כאן חושפות: השטח לא מציית להנהגה בירושלים • "על פי הוראת מורנו ורבינו שליט"א: אסור להצביע לרשימת שס"ג" • אריה דרעי: "הקוראים לעצמם בני תורה פוגעים בציבור החרדי" • האזינו
נחמן גור
כ' חשון התשע"ה / 12.11.2014 23:46

ככל שנוקפות השעות מתברר כי הבחירות שנערכו ביום שלישי בירוחם מהוות מיקרו-קוסמוס למה שמתחולל בחברה החרדית בחודשים האחרונים.

נתחיל מהסוף.

המחלוקת הפנים-ליטאית, או במילים אחרות השסע בין תנועת ‘בני תורה’, ל’דגל התורה’, לא הצליחה להשפיע על תוצאות הבחירות בירוחם הדרומית. מפלגת שס”ג – הכוללת בתוכה את בני התורה הליטאיים אנשי ‘דגל התורה’ וש”ס, זכתה בשני מנדטים, כשהיא שומרת על כוחה.

אמרנו שומרת על כוחה – למרות המכשולים. אלו שבעטיים נבחר ראש עיר חילוני לירושלים, ורבנים ראשיים שלא כרצון גדולי התורה האשכנזים, ובראשם הגראי”ל שטיינמן והגר”ח קניבסקי, שתמכו בדיל אליהו-לאו.

אך בעוד שבמקרים בהם הצליחו אנשי ‘עץ’ (ניר ברקת, דיל עמאר-שטרן) נחגגה ההצלחה על ידם בפומבי, בירוחם, כך נראה, הם מתעקשים לטעון כי לא ניסו לפגוע במפלגת שס”ג.

זו הסיבה, שהערב (רביעי), לגמרי במפתיע, הופצה הודעה לכלי התקשורת: “בני ביתו של הגר”ש אוירבעך הבהירו הערב לכל הגורמים ‘בעלי האינטרסים’ שפרסמו בשמו דברים בנוגע לבחירות בירוחם: ראש הישיבה הורה לכל השואלים להצביע למפלגה החרדית היחידה שס”ג והמצביע עבור מפלגה חילונית הוא חוטא ומחטיא”.

מה משמעותה של הודעה זו?

אם נקבל אותה כפשוטה, הרי שפעילי השטח בירוחם מטעם ‘בני תורה’ פעלו שלא על פי הוראת רבם ומורם, אלא על דעת עצמם. האם זה אומר שכך הם נוהגים גם במקרים אחרים? מי יודע.

העובדות.

עסקנים חרדיים מקומיים מתנועת שס”ג בעיר הדרומית הקטנה יודעים לספר, כי לקראת הבחירות קיבלו שיחת טלפון ממקורב מאוד בכיר לגר”ש אוירבעך (לא נזכיר את שמו, שכן מדובר בהאשמה חמורה ביותר, ולפיה פעל שלא על פי הוראות מורו ורבו), שביקש לשתף אותו במהלכים לקראת הבחירות ואף להיפגש איתו בנושא. משנענה בשלילה – הודיע כי יטרפד את הצלחת המפלגה.

אלא שההצלחה לא נוטרלה, ולאחר השקעה רבה הצליחה האוכלוסייה החרדית בעיר לשמור על כוחה. יו”ר תנועת ש”ס, אריה דרעי, שבילה במקום שעות ארוכות עם ח”כ משה גפני, סיפר לכתב יום ליום, אבי רוזן: “בדגל התורה ובש”ס הקדישו למערכת הבחירות חשיבות רבה והשקיעו מאמצים רבים בכדי לנצח. ההשקעה הרבה ברוך ה’ עשתה את שלה. הלכנו ברשימה משותפת וזכינו להגדיל את כוחנו ולקדש שם שמים”.

אלא שלצד ההצלחה והאחדות בין ש”ס ליהדות התורה, צפו על פני השטח קולות שניסו לחבל בהצלחתה של התנועה המאוחדת.

על מי מדובר? דרעי אמר לרוזן גלויות: “אותם הקוראים לעצמם בני תורה מפריעים פעם אחר פעם למגזר החרדי. בגללם הפסדנו את הבחירות לעיריית ירושלים ובגללם הפסדנו את הבחירות לרבנות העיר ירושלים”.

קשה לדעת למה התכוון כשאמר: “הפסדנו את הבחירות לרבנות העיר ירושלים” – כשש”ס ומועצת חכמיה תמכו ברב שלמה עמאר, ועם זאת, דבריו מדברים בעד עצמם.

אז איך פעלו אותם גורמים שאיימו ‘לפוצץ’ את ההגמוניה של שס”ג באוכלוסיה החרדית בירוחם?

לפי ההקלטות המובאות פה – אשר לדברי אנשי שס”ג הופקו על ידי יריביהם – הקריין התקשר לבתי תושבים מהקהילה החרדית, וסיפר להם שלא כל ילדיהם מתקבלים למוסדות בירוחם – חלקם ייאלצו לשלוח את ילדיהם ללמוד בדימונה. הקריין מסביר גם, כי “50% מהקהילה לא יצביעו לשס”ג ומכאן שהתומך בשס”ג תומך במחלוקת”.

בהקלטה נשמע הקריין מסביר: “עסקנים בעלי אינטרסים התסיסו את רב הקהילה להתערב במחלוקת הליטאית”. בין השאר, מוזכרים פיטוריו של המלמד הרב אופנהיימר, מי ש”קיבל במעונו של הגר”ש דברי עידוד וחיזוק, גם עבורכם בני הקהילה”.

והפיטורין, כך הקריין, “נעשו ללא סיבה מוצדקת ובניגוד לחוק”.

“אנחנו ניאבק עבורכם במשרדי החינוך והתמ”ת, ובהוראת גדולי התורה אין כאן משום מסירה”, הוא מודיע, ומצרף הצעה לפנות לטלפון אישי של הרב משה מלאכי, חבר מועצת העיר בני ברק.

ביום הבחירות עצמו הופצה הודעה מוקלטת, בה נשמעים הקולות באופן ברור ביותר: “היום מקדשים שם שמים ומצייתים להוראת מורנו ורבינו שליט”א: אסור להצביע לרשימת שס”ג, אסור לתת כוח לאלו שרודפים אותנו להמשיך לעשות זאת, היום נוכיח קבל עם ואומה שזאת התורה לא תהיה מוחלפת, ומתברכים בשפע ברכה והצלחה”.

וכל זאת, כאמור, כשהודעה רשמית מביתו של הגר”ש אויערבך טוענת ברורות : “הורה לכל השואלים להצביע למפלגה החרדית היחידה שס”ג והמצביע עבור מפלגה חילונית הוא חוטא ומחטיא”.

היתכן?

ירוחם כמיקרו-קוסמוס של הסכסוך הליטאי.

הדפס כתבה

4 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    זה לא חדש
    13/11/2014 01:17
    איציק
  1. מאז ומתמיד הם מנסים לפלג ולסכסך כל מה שזז
    בבחירות בירושלים חיבלו בבחירת הרב לאו לרב האשכנזי.

  2. כרגיל
    13/11/2014 02:57
    אבי
  3. אז ככה:
    ההקלטה השניה לא קשורה בכלל לבחירות
    ההקלטה השלישית מכילה הודעה אנונימית שגם אני יכול להקליט, לא להצביע לשסג.
    נו דחילק.

  4. תבדקו מה כותבים ניקי 'בני תורה' ב'פורום אברכים' ו'לדעת' ותגלו כמה הם נלחמו נגד
    13/11/2014 03:39
    הערצי
  5. שיטה מובהקת של הפלג הירושלמי, להזיק ולטעון לא הזקנו.

  6. כל כוחם הוא בלהרוס הם מעולם לא הועילו לאיש
    16/11/2014 15:31
    אבי
  7. אין להם מה להציע חוץ מהרס ובלגן