עדות בכנסת: “האדמו”ר אמר ש’לא צריך לחפש’. חמותי היקרה נפטרה מסרטן”

בוועדה לקידום מעמד האישה של הכנסת התקיים היום דיון על בריאות נשים חרדיות • ומה אמרו? "תוחלת החיים של נשות בני ברק מאד נמוכה" • "יש עליה בהיענות לממוגרפיה" • "אסור להתייאש מפנייה ישירה לאוכלוסייה, לא רק באמצעות רבנים"
יוני גרין
י"ט חשון התשע"ה / 12.11.2014 14:59

בוועדה לקידום מעמד האישה של הכנסת התקיים היום (רביעי) דיון על בריאות נשים חרדיות.

יו”ר הוועדה לקידום מעמד האישה ח”כ עליזה לביא אמרה: “יש הזנחה רבת שנים של אוכלוסיית הנשים החרדיות שמצבן הבריאותי נחות לעומת כלל ציבור הנשים ואין התייחסות לחסמים שמונעים מודעות וגישה לטיפול.

אין נתונים, ואין חרדיות באקדמיה שייקחו על עצמן את המשימה. הבעיה איננה של המגזר החרדי אלא שלנו. נרדמנו בשמירה”.

רחלי איבנבוים, יוזמת הדיון סיפרה: “לפני 5 שנים מלאו לאמא של בעלי 50 ובעלי הציע לה, לבדוק את המעי הגס. חמי הלך לאדמו”ר להתייעץ, והוא אמר לו ש’לא צריך לחפש’. חמותי היקרה כבר 3 שנים לא אתנו. היא נפטרה מסרטן המעי הגס. יש 400,000 נשים חרדיות ואין לנו נתונים השוואתיים על מצבן הבריאותי. את הנתונים אני מצפה לקבל ממשרד הבריאות, אבל עיקר העבודה היא בתוך החברה, אנו חייבות להתגייס למען עצמנו”.

חנה קהת מ’קולך’: “לפני 14 שנה התקשר אלי הסטטיסטיקאי של משרד הבריאות ואמר לי שיש 30% תמותת יתר של חרדיות מסרטן השד ושתוחלת החיים של חרדיות היא הכי נמוכה בארץ.

“מאז אנו עוסקות בנושא, אבל אין מספיק נתונים ואין תקציב. ב-2009 פורסמו שני מחקרים, שלנו ושל בית הספר לבריאות הציבור, שמוכיחים קשר חד משמעי בין ולדנות  של מעל 4 ילדים לרמת בריאות האישה שיורדת בתלילות. עשינו סקר דרך משרד ראש הממשלה ומצאנו קשר הדוק בין מספר ילדים וגיל הלידות לבעיות בריאות קשות.

“הלמ”ס מסרב לתת נתונים לפי פילוח מגדרי. כשלחצנו נתנו נתונים על בני ברק. תוחלת החיים של נשות בני ברק מאד נמוכה. הגברים במקום השני בארץ, והנשים במקום אחר לגמרי. הפער זועק לשמיים”.

שרה סמיאטיצקי, מייסדת “בשבילך”: “הקמתי את ‘בשביל’ לאחר שב-2002 פורסם מחקר על תמותת חרדיות מסרטן שד, לפיו שיעור החרדיות שנפטרות כפול מהאוכלוסייה הכללית. למה הפער כל כך גדול? הרי בישראל שירותי הבריאות כמעט בחינם ויש נגישות לקופ”ח.

“כי אין בארץ הפניות לבדיקות תקופתיות ואין מודעות לכך. פה הדגש של קופות החולים הוא לרפא חולים. גם הרופא שואל למה באת? מה התלונה? חייבים להתמקד בגילוי מוקדם.

במגזר החרדי חייבים לקבל הסכמה של גדולי הדור. אמרו לי ‘אל תפתחי פה לשטן’, ‘אם אלך לחפש אמצא’. הלכתי לגדולי הדור ותוך שבועיים קיבלתי הסכמות ודחפו אותי לפתוח את העמותה שעוסקת בעידוד גילוי מוקדם.

“מאז ההיענות לממוגרפיה עלתה ב33%. צריך להבין שהאישה החרדית שמה עצמה בעדיפות אחרונה כי יש לה משפחה מאד גדולה והרבה פעמים היא גם המפרנסת, והצרכים שלה תמיד האחרונים בתור”.

ענת שבתאי, משרד הבריאות: “התחלנו לפני שנתיים תוכנית הדרכה למורות ופרחי הוראה. שנים גלגלו אותנו מכל המדרגות ואמרו לנו שאין מקום ללמד נשים חרדיות על בריאות. לא הצלחנו. השינוי הגדול הוא בבני ברק, שם עוזרת אישה מתוך הקהילה בשם שושנה גולדפינגר, שמכירה את העשייה במגזר החרדי בארה”ב. היא עזרה לנו מאד בפתיחת דלתות והרב שרנסקי שאחראי על בית יעקב איפשר לנו להתחיל בפעילות למורות וגננות”.

ד”ר אריאלה פרמדר, קופ”ח מכבי: “יש לנו קשר הדוק עם רבנים ונשים מובילות. זו החלטה אסטרטגית של הקופה כדי להגיע לשוויון בטיפול. יש עלייה של 5% בחמש השנים האחרונות של בדיקות ממוגרפיה בקרב נשים חרדיות. בבני ברק הגענו לקרוב ל-70 אחוז חרדיות שביצעו ממוגרפיה, כ-40,000 נשים מעל גיל 50. באוכלוסייה הכללית אחוז הנבדקות 80%. אנו פונים לכל אישה פנייה אישית על ידי אחות או מתאמת”.

עדנה פלג אולבסקי, האגודה למלחמה בסרטן: “יש עליה בהיענות לממוגרפיה. אנו מפיצים עלון מיוחד לחרדים בחינם ומפרסמים בתקשורת חרדית. יש ביקוש לעלונים. ניידת הממוגרפיה פועלת ביוזמתנו ומסובסדת על ידינו. בשל הביקוש הרב רכשנו ניידת נוספת. ההיענות מדהימה. אם ב-2009 רק 50% מהחרדיות ביצעו ממוגרפיה, ב-2012 שיעורן עלה ל-65%”.

דורית גולדמן, קופ”ח מאוחדת: “נתוני הבדיקות אצל חרדיות לא גבוהים, אבל כל הזמן בעלייה. אסור להתייאש מפנייה ישירה לאוכלוסייה, לא רק באמצעות רבנים”.

מיד לאחר הדיון פנתה יו”ר הוועדה ח”כ עליזה לביא לשרת הבריאות יעל גרמן וביקשה את התגייסותה לנושא. השרה גרמן התחייבה להירתם ולטפל בהקדם לשיפור המצב.

הדפס כתבה

7 תגובות

הוסף תגובה חדשה
    אם אתם דואגים לציבור החרדי ולנשות המגזר אז למה אתם מקציצם בקצבאות הילדים ובקצבאות נספות ???
    12/11/2014 22:47
    אם חרדית
  1. פתאום עליזה ורחלי דאגות לי ???

  2. הגד לי מי הם חבריך
    13/11/2014 00:14
    חרדית גאה
  3. חחחח חנה קהת הרפורמית דואגת לחרדיות.
    טוב עשו החכי”ם החרדיים שלא הופיעו בדיון המביש הזה, של כל החרדיות לשעבר מלאות הנחיתות.

  4. אוי ואבוי אם אנשי
    13/11/2014 07:38
    משתמש אנונימי (לא מזוהה)
  5. לא מעוקצך ולא מדובשך

  6. נתון חשוב ולאלו שמתייעצים עם ברויידא
    13/11/2014 11:44
    שמולן
  7. זה יכול להציל חיים

  8. למה את שונאת את עצמך?
    13/11/2014 20:49
    אאא
  9. גב’ איבנבוים……

  10. תצחקו תצחקו אמהות גאות
    14/11/2014 02:40
    ל.נ
  11. אתן תחלו אחר כך ואז מי יטפל בשמונת הילדים?

  12. האמת והשקר
    17/11/2014 10:00
    אמא גאה
  13. הכתבה מתחלקת ל2 חלקים. החלק האמיתי והעצוב שאצל החרדים יש זלזול לא קטן חלקו מגיע מבטחון מזויף וחלקו היותר גדול מחוסר מידע, ועל זה אין מי שיפקפק.
    אך הצד השני הוא מי בא לדאוג לנו ומה סיבותיו מבין השיטים הסרחון עולה זוועה אז אנו תביאו מידע אך אל תנסו להתערב ההתערבויות רק ירחיקו וחבל